Zoekmachine marketing is een vorm van online marketing die zich richt op de vindbaarheid in zoekmachines zoals Google. Door je website te optimaliseren (zoekmachine optimalisatie, of SEO) of betaalde advertenties in te zetten (zoekmachine adverteren, of SEA) vinden potentiële klanten de weg naar je bedrijf veel makkelijker. Het uitgangspunt is de website zo aan Google te presenteren dat deze zo goed mogelijk aansluit bij de zoekintentie van zoekmachine gebruikers. De hoge posities in Google zorgen vervolgens voor meer websitebezoekers, meer aanvragen en meer omzet.
Vul de gratis scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!
Zoekmachine optimalisatie heeft als doel om jouw website zo hoog mogelijk weer te geven in de ‘organische’ zoekresultaten van Google. Dit zijn de niet-betaalde zoekresultaten, direct onder de advertenties weergegeven. De optimalisaties van de website zijn gericht op de content, de technische werking en het linkprofiel. In essentie draait het om de website zo fijn en relevant als mogelijk maken voor de bezoeker.
Content optimalisatie is gericht op het verbeteren van de informatie die een website met de bezoeker deelt. Het algoritme van Google scant onder meer de tekst op een website om te begrijpen waar deze over gaat. Door middel van SEO copywriting kunnen teksten geschreven en geplaatst worden die zowel door Google als de bezoeker goed begrepen kunnen worden.
Een goede technische werking is fundamenteel voor een fijne gebruikerservaring op een website. Een trage website of andere mankementen zorgen dat bezoekers snel weer verdwijnen. Het draait hier dus onder meer om de laadsnelheid en mobiele responsiviteit. Daarnaast zorgt technische SEO ervoor dat Google de website goed kan lezen.
Naast de content en technische werking kijkt Google ook naar het linkprofiel. Dat bestaat uit verwijzingen naar jouw website vanaf externe websites. Als andere relevante websites (die zelf ook een goed linkprofiel hebben) jouw website vermelden, verbetert je linkprofiel. Een goed linkprofiel straalt autoriteit uit naar Google en is een belangrijke factor voor SEO.
Waar zoekmachine optimalisatie zich richt op de organische zoekresultaten, draait het bij zoekmachine adverteren om betaalde advertenties. Hiermee kom je direct bovenaan in Google te staan. De advertenties zijn te herkennen aan de “Adv.” of “Advertentie” voor de URL. Je betaalt voor iedere keer dat een bezoeker op je advertentie klikt.
Google Ads (voorheen Google AdWords genoemd) is het advertentieprogramma van Google. Hiermee kun je advertentiecampagnes aanmaken. De voornaamste vorm van adverteren op Google is door tekstadvertenties te plaatsen bij relevante zoekwoorden. Betaald adverteren biedt veel mogelijkheden om je doelgroep heel gericht te targeten.
Webshops kunnen ook Google Shopping inzetten. Bij deze vorm van adverteren worden je producten visueel getoond bovenaan de zoekresultaten. Het voordeel hiervan is dat de zoeker direct je product en prijs daarvan ziet. Een klik op het product zal direct naar de product- of bestelpagina leiden en het aankoopproces dus versnellen.
Voor betaalde advertenties worden enkel kosten in rekening gebracht als er daadwerkelijk op je advertentie geklikt wordt. Er wordt hiervoor een maandbudget gehanteerd. Als het budget op is, valt je advertentie automatisch weg uit de zoekresultaten. De precieze kosten per klik zijn gebaseerd op een veiling systeem en verschillen per branche en zoekwoord.
Voor verreweg de meeste internetgebruikers begint hun zoektocht bij een zoekmachine. In de meeste gevallen is dit Google. Het maakt niet uit naar welke dienst of welk product een internetgebruiker zoekt. Zoeken doet men in een zoekmachine. Met een marktaandeel van ruim 90% is Google de grootste en meest gebruikte zoekmachine wereldwijd. Des te belangrijker is het dat jij als ondernemer goed vindbaar bent in de zoekmachine Google. Al die potentiële klanten wil je toch niet laten lopen?
Als full service online marketing bureau helpt Onwise MKB’ers zoekmachine marketing optimaal in te zetten. Wil je graag weten wat voor jou de mogelijkheden zijn? Wij gaan graag vrijblijvend met je in gesprek om jouw online kansen te bespreken.
Onze adviseurs onderzoeken gratis hoe we zoekmachine marketing het beste voor jouw bedrijf kunnen inzetten. Door een goed strategisch plan op te stellen kijken we hoe we ervoor kunnen zorgen dat jij potentiële klanten voortaan voor de neus van je concurrenten kunt wegsnoepen.
Zoekmachine marketing is de overkoepelende term voor zoekmachine optimalisatie (of SEO, naar search engine optimization) en zoekmachine adverteren (of SEA, naar search engine advertizing). Het betreft alle marketing werkzaamheden die beogen een website zo goed mogelijk vindbaar te maken in zoekmachines zoals Google.
Zoekmachine marketing omvat zowel zoekmachine optimalisatie (SEO) als zoekmachine adverteren (SEA). Waar de eerstgenoemde zich richt op hoge posities in de organische, niet-betaalde resultaten, focust de laatstgenoemde zich op betaalde advertenties. Bezoekers die via advertenties op een website komen kosten geld, in tegenstelling tot bezoekers die via de organische resultaten op je website belanden.
De kosten van zoekmachine marketing hangen af van de mate waarin het online marketing bureau je bij de werkzaamheden ondersteunt. Daarbij wordt op basis van een uurtarief gewerkt. Daarnaast dient er budget te zijn voor de advertenties in Google. Ben je benieuwd wat ondersteuning jou zou kosten? Vraag gerust vrijblijvend een offerte aan.
Zoekmachine marketing is een vorm van online marketing die zich richt op vindbaarheid in zoekmachines. Daarbij ligt de focus doorgaans op Google, dat met afstand marktleider onder alle zoekmachines is. Wie tegenwoordig online iets zoekt, googelt dat. Door zoekmachine marketing in te zetten voorkom je dat al deze potentiële klanten aan je voorbij gaan.
Vraag nu de gratis website scan aan!