fbpx

Ontevreden over je
vindbaarheid binnen Google?

Ontvang direct een uitgebreide website analyse per mail!

  • Hidden
  • Hidden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Google Remarketing in Google Ads

Groei in je online zichtbaarheid

Met Google remarketing of retargeting (een functie in Google Ads) maak je van oude ‘verloren’ bezoekers weer toekomstige klanten. Met retargeting advertenties benader je namelijk oude bezoekers van je website of webwinkel nog een keer. Deze mensen zijn sneller geneigd om toch tot aankoop over te gaan of een aanvraag te doen. Omdat je je advertentiebudget alleen besteedt aan publiek dat bekend is met jouw merk en product/dienst, is het enorm (kosten)effectief. Daarnaast wordt het steeds toegankelijker voor ondernemers en bedrijven, al is het voor de meesten nog steeds verstandig om deze klus uit te besteden.

Ben je benieuwd hoe wij je verder helpen met retargeting? Neem dan vrijblijvend contact met ons voor een gratis en vrijblijvend gesprek met een van onze remarketing experts.

STDC model bij Onwise

See

De eerste indruk van een potentiële afnemer, een brede doelgroep.  Bewustzijn creëren.

Think

Informeren over de waardetoevoeging. Hier begint de overweging!

Do

De eerste actie, converteren, bestellen, bellen, etc. De laatste motivator.

Care

Werken aan de klantrelatie. Wederaankopen, vertrouwen, en binding.

Wat is Google retargeting of remarketing?

De termen retargeting en remarketing worden vaak door elkaar heen gebruikt. Logisch, omdat de termen sterk op elkaar lijken en gaan over hetzelfde onderwerp. Google gebruikt ze zelfs regelmatig door elkaar! Toch is er een cruciaal verschil. Retargeting is de overkoepelende term voor het opnieuw bereiken van een specifieke doelgroep via (HTML5) banners en tekstlinks die op externe websites staan of via e-mail marketing. Het is als het ware een online herinnering aan jouw product of dienst in de vorm van een advertentie of e-mail.

De term remarketing heeft een ‘nauwere’ definitie en gaat specifiek over het laten zien van advertenties aan oude bezoekers van je website of webshop. Dat gezegd: in de meeste gevallen kunnen beide termen gewoon door elkaar heen worden gebruikt. En in welke vorm je retargeting ook toepast, bezoekers die door retargeting op je website komen leveren over het algemeen een hoger conversiepercentage op.

In de praktijk

Stel, je bent op zoek naar een vakantie en je bezoekt hiervoor meerdere websites. Je weet nog niet zeker waar je heen wil en maakt dus nog geen keuze. Enkele dagen later kom je tijdens het surfen op het internet advertenties tegen van een hotelaanbieder op een van de ABC-eilanden die je eerder hebt bezocht. Die zag er een aantal dagen geleden ook al aanlokkelijk uit, maar toen durfde je de knoop nog niet door te hakken. Inmiddels heb je er over na kunnen denken en de advertentie geeft je het laatste duwtje. Je klikt op de advertentie en besluit te boeken. Dát is retargeting.

Meet the team!

Onze partners

 

Geïnteresseerde bezoekers bereiken met doelgerichte advertenties

Een website met een conversiepercentage van 2% ‘verliest’ eigenlijk 98% van alle bezoekers. Deze verlaten de website zonder een aankoop te doen, een offerteaanvraag in te vullen of te reageren in een formulier. Dat is logisch, want in onze klik-cultuur vergelijken we graag verschillende aanbieders. Mensen zitten in de oriënterende fase en zijn nog niet klaar om tot aankoop over te gaan. Dit hoeft alleen niet te betekenen dat je deze bezoekers voor altijd ‘kwijt’ bent. Met retargeting of remarketing maak je van voormalig ‘verloren’ bezoekers weer potentiële klanten. Zij of hij is na enkele dagen waarschijnlijk al voorbij de oriënterende fase en wordt met een visuele, doelgerichte advertentie nóg een keer attent gemaakt op de voordelen van je product of dienst. Omdat de gebruiker al bekend is met je product of dienst, zal hij of zij sneller geneigd zijn om op de advertentie te klikken en een aankoop te doen of een aanvraag achter te laten.

Nog veel meer voordelen

Het is slim (en zelfs zonde als je het niet zou doen) om je eerdere passieve bezoekers als aparte doelgroep te benaderen met gerichte advertenties. Want eerlijk, dát is pas gericht adverteren. Deze groep mensen heeft al interesse getoond in een product of dienst en heeft om een voor jou onbekende reden afgezien van een aankoop/aanvraag. Je hebt dus geen vage doelgroep, maar bereikt met remarketing alleen geïnteresseerden met een relevante advertentie op het juiste moment. De voordelen van retargeting op een rij:

  • De doelgroep heeft al interesse getoond in het product/de dienst, dus heeft alleen nog maar een klein zetje in de goede richting nodig.
  • Je advertentiebudget wordt alleen besteed aan geïnteresseerden die bekend zijn met jouw merk.
  • Remarketing werkt psychologisch: bij de herkenning van het product wordt de interesse weer aangewakkerd
  • Benader je doelgroep op het ideale moment.

Artikelen over Remarketing

Voor alle bedrijven geschikt

Bij (Google) retargeting komt een hoop kijken. Daarom kiezen veel bedrijven en ondernemers ervoor om dit uit te besteden. Daar waar het vroeger vooral de grote bedrijven zoals Booking.com, Zalando en Jiba profiteerden, is het tegenwoordig voor nationale, regionale of zelfs lokale bedrijven ook mogelijk om de vruchten te plakken van retargeting. De enige barrières zijn tijd en kennis. Een retargetingcampagne in- en afstellen, of dit nu via Google Ads of een e-mailmarketingservice als Mailchimp gaat, vereist namelijk veel expertise. Daarnaast is het simpelweg een tijdrovende klus, helemaal als je de benodigde kennis niet hebt. Het is dan ook logisch dat veel bedrijven ervoor kiezen om Google retargeting uit te besteden.

Zo werkt het

Je kunt Google Remarketing op verschillende manieren inzetten. Je kunt retargetten met gerichte beeld-, tekst- of videoadvertenties. In eerste instantie lijkt het ingewikkeld om Google Remarketing in te stellen, maar in de praktijk kost het je enkele tientallen minuten om alles goed te zetten. De stap erna, het maken van de juiste advertenties voor jouw website, gaat je echter meer tijd kosten.

De informatie om een gerichte advertentie te kunnen maken haal je uit de cookies die websitebezoekers accepteren wanneer ze op je website terechtkomen. Dankzij deze opgeslagen informatie kan de cookie hele specifieke en belangrijke advertenties tonen aan jouw website bezoekers. Bijvoorbeeld precies dat paar sneakers waar de bezoeker lang naar heeft gekeken.

Welke bezoekers nog een keer benaderen?

In grote lijnen kun je Google Remarketing inzetten voor het benaderen van bezoekers die:

  • Bepaalde producten bekeken hebben;
  • Producten in de winkelwagen hebben gedaan, maar deze nog niet gekocht hebben;
  • Eerder al eens wat via jouw website gekocht hebben.

Interesse in Google Remarketing?

Ben je geïnteresseerd geraakt in de mogelijkheden van Google Remarketing? Neem dan vrijblijvend contact op met onze adviseurs om te praten over de mogelijkheden van Google Remarketing voor jouw bedrijf of organisatie. Heb je liever eerst een beeld van het kostenplaatje? In dat geval kun je eerst een vrijblijvende offerte aanvragen.

Internet marketing bureau

Benieuwd wat online marketing voor jou kan betekenen?

Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!

  • Hidden
  • Hidden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.