Vroeger gingen we, als we een producten wilden kopen, daarvoor naar de winkel. Tegenwoordig speuren we daarvoor steeds vaker het internet af. Er zijn tal van webshops die je met een klik op de knop kunt bezoeken, waardoor je je deur niet meer uit hoeft. Ook kun je makkelijk en snel prijzen vergelijken, om de goedkoopste aanbieder te vinden.
Multichannel marketing speelt op deze situatie in. Hierbij stimuleer je de verkoop van je dienst of product via meerdere kanelen. Voor e-commerce draait het daarbij vooral om het aanbieden van producten op meerdere platforms. Denk daarbij aan eigen webshops, maar ook platforms als Bol.com en Amazon, of een app. Door dit te combineren met verschillende marketing methodes (denk SEO, SEA en social media) zorg je voor een aanzienlijk groter bereik, en daarmee een grotere kans dat je doelgroep bij jou producten bestelt.
Een groot voordeel van multichannel marketing is dat allereerst het vergroten van je bereik. Door meerdere verkoopplatforms te gebruiken en daarbij verschillende marketing methodes (denk SEO, SEA en social media) in te zetten zorg je voor een aanzienlijk groter bereik, en daarmee een grotere kans dat je doelgroep bij jou producten bestelt. Ook kun je jouw klanten beter segmenteren per kanaal. Je kunt per product of dienst dus het meest geschikte kanaal uitzoeken en de klantbeleving optimaliseren. De manier waarop je jouw dienst of product aanbiedt kan per kanaal verschillen. Prijzen en productinformatie kunnen dus afwijken van elkaar.
Net als multichannel marketing ligt ook bij omnichannel marketing de focus op verschillende verkoopkanalen. Hoe het verkopen via diverse kanalen wordt aangepakt is echter wel anders. Bij multichannel marketing wordt er namelijk per kanaal en per doelgroep geoptimaliseerd. Omnichannel marketing is een marketingstrategie waarbij de merkbeleving centraal staat. De prijzen, branding en informatie is voor ieder kanaal gelijk. Dit zorgt voor meer consistentie en herkenning op het gebied van merkbeleving. Deze marketingstrategie past beter bij bedrijven die hun merk verder willen versterken.
Bij het uitvoeren van een goede multichannel marketing strategie wordt per kanaal dus bekeken hoe deze het beste in de customer journey past. De aanpak voor dat kanaal wordt dan vervolgens op de klant afgestemd. Hierdoor kan een campagne dus per kanaal, device of platform verschillen. Om dit werkbaar te maken, dient er per kanaal dus duidelijke doelen en KPI’s vastgesteld te worden.
Onwise is een groot online marketing bureau dat MKB’ers helpt het meeste uit hun website of webshop te halen. Wij hebben al voor diverse klanten een succesvolle multichannel marketing strategie opgezet en uitgevoerd. Benieuwd wat we er van bakken? Bekijk hier een greep uit ons klantenbestand, en lees onze cases voor meer diepgang in enkele projecten.
Ben jij benieuwd wat multichannel marketing voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan contact op met onze adviseurs om de mogelijkheden geheel vrijblijvend te bespreken.
Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!