Google Remarketing
Hoe zorg je er nu voor dat de bezoekers die jouw website bezocht hebben maar geen aankoop hebben gedaan, alsnog bij jouw website terugkomen en wél een aankoop doen? Dat krijg je voor elkaar met Google Remarketing. Onwise vertelt je hoe dit werkt.
Wat is Google Remarketing?
Google Remarketing, ook wel retargeting genoemd, is het benaderen van eerdere bezoekers van jouw website met een gerichte advertentie. Google Remarketing is een online marketing methode die kortgezegd neerkomt op een slim geplaatste online herinnering aan jouw product of dienst in de vorm van een advertentie. Zo’n advertentie is als je het slim aanpakt veel gerichter dan een advertentie voor een bredere doelgroep.
Een bezoeker die bijvoorbeeld op jouw website een paar sneakers heeft bekeken, deze heeft toegevoegd aan zijn of haar winkelmandje, maar vervolgens de pagina heeft verlaten, had dus wel een sterke mate van interesse in dat paar sneakers. Met Google Remarketing is het mogelijk om precies dat paar sneakers aan die ene persoon te tonen in een advertentie. En dat een paar dagen na het bezoeken van de website.
Met Google Remarketing bereik je dus de mensen die jouw website al eerder bezocht hebben zonder te converteren. Het doel van retargeting is om hen ook te laten converteren. Zo bereik je de doelgroep die je al bijna in the pocket had, maar die nog even net dat ene zetje (een gerichte advertentie) nodig heeft om tot een aankoop over te gaan.
Hoe werkt het?
Je kunt Google Remarketing op verschillende manieren inzetten. Je kunt retargetten met gerichte beeld-, tekst- of videoadvertenties. In eerste instantie lijkt het ingewikkeld om Google Remarketing in te stellen, maar in de praktijk kost het je enkele tientallen minuten om alles goed te zetten. De stap erna, het maken van de juiste advertenties voor jouw website, gaat je echter meer tijd kosten.
De juiste informatie om een gerichte advertentie aan te kunnen maken haal je uit de cookies die websitebezoekers moeten accepteren wanneer ze op jouw website arriveren. Zo’n cookie herkent jouw (eerdere) bezoekers namelijk. Dankzij deze opgeslagen informatie kan de cookie hele specifieke en relevante advertenties tonen aan jouw website bezoekers. Bijvoorbeeld precies dat paar sneakers waar de bezoeker lang naar heeft gekeken.
In grote lijnen kun je Google Remarketing inzetten voor het benaderen van bezoekers die:
- Bepaalde producten bekeken hebben;
- Producten in de winkelwagen hebben gedaan maar deze nog niet gekocht hebben;
- Eerder al eens wat via jouw website gekocht hebben.
Hulp nodig bij het inzetten van jouw remarketing? Neem dan vrijblijvend contact op met onze Google Remarketing experts.
Waarom Google Remarketing inzetten?
Het is super slim – en zelfs zonde als je het niet zou doen(!) – om je eerdere passieve bezoekers als aparte doelgroep te benaderen met gerichte advertenties. Want eerlijk, dát is pas gericht adverteren. Deze groep mensen heeft al interesse getoond in een product of dienst en heeft om een voor jou onbekende reden afgezien van een aankoop/aanvraag, et cetera. Je hebt dus geen vage doelgroep, maar bereikt met remarketing enkel geïnteresseerden met een relevante advertentie op het juiste moment.
Remarketing is zo effectief omdat je het advertentiebudget alleen besteed aan een geïnteresseerd publiek dat bekend is met jouw merk en product/dienst.
Dus waarom Google Remarketing inzetten?
- De doelgroep heeft al interesse getoond in het product/de dienst, dus heeft enkel nog een klein zetje in de goede richting nodig.
- Jouw advertentiebudget wordt alleen besteed aan geïnteresseerden die bekend zijn met jouw merk.
- Remarketing werkt psychologisch: bij de herkenning van het product vergroot de interesse alweer.
- De doelgroep wordt benaderd op het juiste moment.
Interesse in Google Remarketing?
Ben je geïnteresseerd geraakt in de mogelijkheden van Google Remarketing? Neem dan vrijblijvend contact op met onze adviseurs om te praten over de mogelijkheden van Google Remarketing voor jouw bedrijf of organisatie.