Een concurrentieanalyse is een analyse van… je concurrenten. Om wat preciezer te zijn: een concurrentieanalyse onderzoekt welke doelstellingen je concurrenten hebben en wat zij doen om deze doelstellingen te behalen. Er wordt daarbij gekeken naar het assortiment of het aanbod aan diensten, de prijzen die gehanteerd worden en de marketing die ingezet wordt om het aanbod aan te bieden. De achterliggende gedachte van een concurrentieanalyse is het achterhalen van sterke en zwakke punten. Deze informatie geeft je namelijk inzicht in hoe je jouw eigen strategie moet bepalen of bijstellen.
Bij het maken van een concurrentieanalyse komen diverse onderdelen aan bod. Je brengt je concurrentie in kaart, bekijkt hun diensten of producten en onderzoekt welke strategieën zij hanteren. Een belangrijk onderdeel van een concurrentieanalyse is de SWOT-analyse, waarmee de sterke en zwakke punten van de concurrentie onderzocht wordt. Een goede concurrentieanalyse kijkt verder ook naar klantgedrag en niet enkel naar de concurrentie zelf.
Een concurrentieanalyse uitvoeren doe je door een aantal stappen te doorlopen. Je begint met het in kaart brengen van je concurrentie. Wie zijn ze, wat doen ze, hoe groot zijn ze en wat bieden ze aan? Richt je daarbij om je belangrijkste concurrenten. Maak vervolgens een lijstje van de onderdelen die jij denkt dat belangrijk zijn om te onderzoeken. Next up is het in kaart brengen van de strategie en doelstellingen van je concurrentie, de klantenkring van je concurrenten en de prijzen die zij hanteren voor de diensten of producten die ze aanbieden.
Dit is veelal informatie verzamelen tot nu toe. Daarna begint het echte werk: het onderzoek naar sterke en zwakke punten. Deze informatie laat jou namelijk je eigen marketingstrategie bepalen, omdat je op deze sterke en zwakke punten kunt inspelen. Dat doe je door alle verzamelende informatie grondig te analyseren, waarbij je kunt werken met een puntensysteem per concurrent. Dit geeft je inzicht in de aanpak die iedere concurrent hanteert en laat je per concurrent zien wat ze goed doen en waar jij winst kunt pakken.
De concurrentieanalyse is bedoeld om te gebruiken voor het schrijven van een marketingplan. Als online marketing partner voor het MKB heeft Onwise Internet Marketing al vele bedrijven geholpen met het schrijven van marketingplannen, en ook de uitvoering daarvan.
Wil jij hulp bij het maken van een concurrentieanalyse? Schakel dan Onwise Internet Marketing in en profiteer van onze jarenlange ervaring op het gebied van online marketing. Neem nu contact met ons op om de mogelijkheden geheel vrijblijvend te bespreken met onze adviseurs.
Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!