Ontvang direct een uitgebreide website analyse per mail!
Heb jij wel eens een concurrentieanalyse voor jouw bedrijf opgesteld? Weet jij wie je concurrenten zijn? Het is verstandig om te onderzoeken hoe jouw concurrenten hun marketing aanpakken, zodat jij hier op in kunt spelen. Door middel van een concurrentieanalyse kun je de sterke en zwakke punten ontdekken van de strategieën die jouw concurrenten hanteren. Met deze informatie pas je je eigen strategie aan.
Bij Onwise houden we ons dagelijks bezig met het analyseren van concurrenten. Neem contact met ons op als je samen met ons de sleutel tot een succesvolle marketingstrategie wilt vinden.
Een concurrentieanalyse onderzoekt welke doelstellingen je concurrenten hebben en wat zij doen om deze doelstellingen te behalen. Hierbij wordt gekeken naar locatie, service, bekendheid, kwaliteit en concurrentievoordelen. Ook het assortiment van de diensten die worden aangeboden, de gehanteerde prijzen en de marketing die wordt gebruikt om het aanbod te promoten is van groot belang. Het doel van een concurrentieanalyse is om sterke en zwakke punten te identificeren, zodat je inzicht krijgt in hoe je je eigen strategie moet bepalen of aanpassen.
See
De eerste indruk van een potentiële afnemer, een brede doelgroep. Bewustzijn creëren.
Think
Informeren over de waardetoevoeging. Hier begint de overweging!
Do
De eerste actie, converteren, bestellen, bellen, etc. De laatste motivator.
Care
Werken aan de klantrelatie. Wederaankopen, vertrouwen, en binding.
Concurrentieanalyse is belangrijk voor bedrijven omdat het inzicht biedt in de markt en de concurrentie. Het helpt bij het bepalen van de sterktes en zwaktes van de concurrentie en het identificeren van kansen en bedreigingen. Op basis hiervan kan een bedrijf strategische beslissingen nemen om hun positie in de markt te verbeteren. Ook kunnen ze hun concurrentievoordeel hiermee vergroten.
Een bedrijf kan verschillende soorten concurrenten hebben, waaronder directe en indirecte concurrenten. Directe concurrenten bieden vergelijkbare producten of diensten, terwijl indirecte concurrenten producten of diensten aanbieden die een alternatief vormen voor de behoeften van de klant. Nieuwe bedrijven vormen ook een concurrentie bedreiging, omdat zij een groeiende marktaandeel kunnen veroveren. Aan de andere kant vormen lang bestaande bedrijven een constante dreiging voor de marktpositie van een bedrijf en kunnen zij de marktontwikkeling bepalen. Het is belangrijk om de verschillende concurrentie typen te kennen om een goed inzicht te krijgen in de markt en de concurrentiepositie van een bedrijf.
Wil je zelf een concurrentieanalyse opstellen? Slimme keuze! De vraag is natuurlijk nu, hoe maak je een concurrentieanalyse? Om je een handje te helpen hebben we een bruikbaar stappenplan opgesteld. Start jouw concurrentie analyse aan de hand van deze 5 stappen.
Bepaal als eerste in welke bedrijfstak jouw bedrijf zich bevindt, zodat je makkelijker kunt kijken wie je concurrenten zijn. Vervolgens kun je op zoek gaan naar concurrenten die soortgelijke producten of diensten aanbieden. Je kunt hiervoor zoekmachines zoals Google gebruiken. Verder is het handig om sociale media platforms zoals LinkedIn, Twitter en Facebook te raadplegen voor waardevolle informatie over jouw concurrenten. Om een overzicht te krijgen van al jouw concurrenten, is het aan te raden om een lijst te maken en deze te sorteren op basis van relevantie voor jouw bedrijf. Een Excel sheet kan daarbij handig zijn om de lijst bij te houden.
Bij een marktonderzoek voor een concurrentieanalyse is het belangrijk om een aantal onderwerpen onder de loep te nemen.
Tools die je kunt gebruiken bij een marktonderzoek voor je concurrentieanalyse zijn Ahrefs en SEMrush. Hiermee kun je belangrijke informatie verkrijgen, zoals bijvoorbeeld het aantal backlinks (link van externe website naar betreffende website) en de algemene status van een bedrijf.
Als derde stap kun je de producten of diensten gaan vergelijken met die van de concurrent. Let daarbij vooral op de kenmerken van de producten of diensten. Denk hierbij aan de prijs, stijl, ontwerp, gebruiksgemak en productkwaliteit bijvoorbeeld. Welke productvoordelen heeft de concurrent die jij misschien (nog) niet hebt? Zijn deze voordelen passend bij jouw doelgroep?
Door het analyseren van het marketingplan van je concurrenten, kun je waardevolle inzichten opdoen om je eigen marketingstrategieën te verbeteren en je concurrentiepositie te versterken. Om het marketingplan van je concurrent te ontdekken zijn er verschillende methoden:
Met een SWOT analyse zul je de concurrentiepositie van jouw bedrijf ten opzichte van de concurrent beter begrijpen. SWOT staat voor Strengths (sterkten), Weaknesses (zwaktes), Opportunities (kansen) en Threats (bedreigingen). Je krijgt inzicht in de sterke en zwakke punten van zowel jouw bedrijf als de concurrenten, evenals de kansen en bedreigingen in de markt.
Sterke en zwakke punten hebben betrekking op de interne factoren van een bedrijf. Denk hierbij aan het productassortiment, de kwaliteit van de producten of diensten, de merkidentiteit, de marketingstrategie en de interne processen. Kansen en bedreigingen hebben te maken met de externe factoren, zoals de economische omstandigheden, de veranderingen in de vraag van de klant, de opkomst van nieuwe technologieën en de concurrentie.
Een concurrentieanalyse helpt bij het bepalen van de prijsstrategie van jouw bedrijf door inzicht te geven in de prijzen van concurrenten en de markt als geheel. Door de prijzen van jouw producten of diensten te vergelijken met die van concurrenten, kun je inzicht krijgen in de prijsverschillen en de redenen daarvoor. Dit kan helpen bij het bepalen van de juiste prijsstelling voor jouw producten of diensten. Deze marketing methode wordt ook wel benchmarketing genoemd.
Je kunt de concurrentie voor blijven door te analyseren hoe concurrenten hun prijzen differentiëren op basis van verschillende factoren zoals productkenmerken, klantsegmenten of geografische locaties. Met deze gegevens kun je namelijk jouw prijzen aanpassen.
Het meest bekende concurrentieanalyse model is het vijfkrachtenmodel van Porter. Dit model is een manier om te kijken hoe bedrijven in een bepaalde industrie met elkaar concurreren. Er zijn vijf belangrijke zaken die kunnen zorgen dat een bedrijf minder winst maakt: nieuwe bedrijven die meedoen, mensen die alternatieve producten kopen in plaats van het betreffende product, lastige leveranciers, klanten die niet tevreden zijn en andere bedrijven die hetzelfde doen als jij. Door deze krachten te begrijpen, kan je strategieën ontwikkelen om je positie binnen de industrie te versterken. Ben je dus op zoek naar een concurrentieanalyse template? Bekijk dan of het vijfkrachtenmodel van Porter iets voor jou is.
Wil jij beginnen met jouw concurrentie analyse, maar kom je er niet helemaal uit? De marketing experts van Onwise helpen je graag. Bij een concurrentie onderzoek komt veel kijken en daarom is het verstandig om professionals in online marketing in te schakelen voor een volledige analyse. Je kunt een vrijblijvend gesprek aanvragen om jouw situatie te bespreken. Neem contact op door ons contactformulier in te vullen of te bellen naar 0854 0199 00.
Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!