Je wilt je (potentiële) klanten graag informeren over de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw bedrijf. Een mooie en effectieve manier om dit te doen is via een nieuwsbrief. Misschien heb je al eerder nieuwsbrieven verstuurd, of wil je ermee beginnen. Er zijn verschillende platformen die je kunt gebruiken om een nieuwsbrief te versturen, een veelgebruikte tool is bijvoorbeeld Mailchimp. In dit blogartikel leggen we uit hoe je een nieuwsbrief kunt versturen met Mailchimp.
Mailchimp is een populaire e-mail marketing software waarmee je nieuwsbrief campagnes kunt maken. Dit gebeurt in meerdere stappen. Als je via Mailchimp een nieuwsbrief gaat versturen, is het belangrijkste dat het bij de juiste ontvangers terechtkomt. Je begint daarom bij het maken van een maillijst. In Mailchimp heb je de keuze om handmatig de naam en het e-mailadres van de ontvanger in te vullen, of een lijst met e-mailadressen te importeren. Die tweede optie is handig wanneer je al een groot e-mailbestand hebt opgebouwd.
Nu breekt het leukste gedeelte aan: je kiest een template voor je nieuwsbrief. Binnen Mailchimp heb je de keuze om zelf een template te maken, of een bestaand design te kiezen. Het bestaande template kun je ook helemaal naar je eigen wensen aanpassen. Je hebt de mogelijkheid om afbeeldingen, tekstblokken, social media kanalen, buttons en nog veel meer toe te voegen. Om je nieuwsbrief helemaal met de huisstijl van jouw bedrijf te laten matchen, kun je ook een ander lettertype, een andere achtergrondkleur en andere design elementen toepassen.
Is je ontwerp klaar? Dan kun je in de preview modus bekijken hoe de nieuwsbrief eruit ziet op desktop en mobiel. Werken alle links en staat het allemaal goed? Verstuur ook een test e-mail, dan zie je hoe de nieuwsbrief eruit komt te zien in de mailbox van de ontvangers. Van hieruit kun je goed beoordelen of de nieuwsbrief aantrekkelijk genoeg is om te openen. Want dat is waar het allemaal om draait, nietwaar. Zodra alles goed werkt en er tip top uitziet, kun je de nieuwsbrief gaan versturen naar alle ontvangers.
Wanneer je nieuwsbrief is verstuurd via Mailchimp, wil je natuurlijk weten hoe deze presteert. In Mailchimp kun je een uitgebreid overzicht zien van de resultaten van je nieuwsbrief. Bijvoorbeeld hoeveel procent van de ontvangers je e-mail heeft geopend, naar hoeveel personen je nieuwsbrief is verstuurd en nog veel meer. Met deze gegevens analyseer je hoe de nieuwsbrief heeft gepresteerd. Op die manier weet je wat je goed doet, en wat je de volgende keer wellicht anders moet doen.
Nu weet je hoe je een nieuwsbrief kunt versturen met Mailchimp. Meer weten over e-mail marketing? Neem dan contact met ons op om te bespreken wat e-mailmarketing via Mailchimp kan toevoegen aan jouw bedrijf. Onze adviseurs staan je graag te woord.
Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!