Artikel door Niek

Zo bepaal je je e-mail marketing strategie

3 maanden geleden aangepastLeestijd 5 minuten

E-mail marketing is één van de oudste vormen van online marketing. Het wordt nog steeds met succes ingezet. Niet zo gek, want e-mails sturen naar klanten is een bewezen en persoonlijke manier om in contact te komen én te blijven met je doelgroep. Om e-mail marketing zo efficiënt en soepel mogelijk te laten verlopen is een goed doordachte strategie onmisbaar. Hoe bepaal je nou je e-mail marketing strategie? Daar ga je antwoord op krijgen in dit blogartikel.

Zo bepaal je je e-mail marketing strategie
Onwise Internet Marketing B.V. » Email marketing » Zo bepaal je je e-mail marketing strategie

Hoe maak je een e-mail marketing strategie?

Het bepalen van een e-mail marketing strategie draait om drie onderdelen: de doelstelling, de doelgroep en de strategie zelf. Voordat je een strategie kunt neerzetten dien je eerst een doelstelling te formuleren en je doelgroep te kennen.

Doelstelling formuleren

In een e-mail marketing strategie beschrijf je de doelstelling en hoe je die wilt gaan realiseren. Een doelstelling betreft vaak datgene waar de meeste winst uit te halen valt. Maak je doelstelling zo specifiek mogelijk. Hierbij helpt het om jezelf vragen te stellen als: wie zijn jouw lezers, hoe vaak wil je e-mails versturen, welke inhoud wil je gebruiken en hoe lang gaat de campagne duren?

100 online marketing tips

100 tips voor online marketing

Praktische tips waar je mee verder kunt
Naam

Doelgroep definiëren

Het is belangrijk om te weten wie jouw lezers zijn. Wat is kenmerkend aan jouw doelgroep, wat is het probleem waar de doelgroep mee zit en zijn jouw producten een oplossing? Zodra je een beeld hebt wie jouw klanten zijn, kun je ze verder definiëren. Denk hierbij aan kenmerken als geslacht, leeftijd, opleidingsniveau, woonplaats, beroep, gezinssituatie en hobby’s. Verplaats jezelf volledig in de doelgroep: welke informatie willen zij graag ontvangen in een e-mail en hoe kun jij daarop inspelen?

Strategie bepalen

Wanneer het doel en de doelgroep volledig uitgedacht zijn, is het tijd om de juiste e-mail marketing strategie te bepalen. Op basis van data en opgedane inzichten kun je een succesvolle strategie opzetten voor jouw e-mail marketing campagne. Er zijn verschillende e-mail marketing strategieën die geschikt zijn voor specifieke doelen. Deze lijst geeft aan welke strategie je kunt toepassen bij welke doelstelling.

  1. Leadgeneratie: Wil je meer nieuwe bezoekers werven naar je website die wellicht interesse hebben in je producten of diensten? Dan is leadgeneratie de beste strategie. Je genereert leads door waarde te creëren voor je doelgroep, bijvoorbeeld een gratis e-book of kortingsvouchers.
  2. Lead nurturing: Heb je genoeg leads verzameld en wil je die omzetten in betalende klanten? Dan kom je uit op lead nurturing. Dit is een manier om leads klaar te stomen voor het aankopen van een product of dienst. Je start een communicatieproces op waarmee je de lead voorziet van informatiebehoefte.
  3. Cross-sell: Is je doelstelling om bestaande klanten terug te laten komen voor een extra aankoop? Dan is cross-sell de juiste strategie. Je gaat de klant een product aanbieden dat gerelateerd is aan het product dat hij eerder had gekocht.
  4. Win-back: Wil je oude klanten terugwinnen? Dan kies je voor een win-back strategie. Deze klanten hebben ooit een product gekocht of hebben zich ingeschreven op je nieuwsbrief. Ze vertonen geen interactie meer, wat verschillende redenen kan hebben. Het is belangrijk dat je bij een win-back mail de boodschap op een andere manier verpakt dan in reguliere mails. Denk aan speciale aanbiedingen, andere woordkeuze en persoonlijke boodschap.

Hulp nodig?

Wil jij e-mail marketing inzetten voor je website of webshop? Neem dan contact met ons op, dan gaan we samen de beste strategie bepalen.

Luister naar de Onwise Academy Podcast

'Online Marketing voor beginners'
Deel dit bericht
Niek

Over Niek

Is net zo fanatiek in het volleybalveld als in de online marketing. Een echte teamplayer die jouw campagne naar het beste resultaat smashed.

Internet marketing bureau

Benieuwd wat online marketing voor jou kan betekenen?

Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!

  • Hidden
  • Hidden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.