E-mail marketing is één van de oudste vormen van online marketing. Het wordt nog steeds met succes ingezet. Niet zo gek, want e-mails sturen naar klanten is een bewezen en persoonlijke manier om in contact te komen én te blijven met je doelgroep. Om e-mail marketing zo efficiënt en soepel mogelijk te laten verlopen is een goed doordachte strategie onmisbaar. Hoe bepaal je nou je e-mail marketing strategie? Daar ga je antwoord op krijgen in dit blogartikel.
Het bepalen van een e-mail marketing strategie draait om drie onderdelen: de doelstelling, de doelgroep en de strategie zelf. Voordat je een strategie kunt neerzetten dien je eerst een doelstelling te formuleren en je doelgroep te kennen.
In een e-mail marketing strategie beschrijf je de doelstelling en hoe je die wilt gaan realiseren. Een doelstelling betreft vaak datgene waar de meeste winst uit te halen valt. Maak je doelstelling zo specifiek mogelijk. Hierbij helpt het om jezelf vragen te stellen als: wie zijn jouw lezers, hoe vaak wil je e-mails versturen, welke inhoud wil je gebruiken en hoe lang gaat de campagne duren?
Het is belangrijk om te weten wie jouw lezers zijn. Wat is kenmerkend aan jouw doelgroep, wat is het probleem waar de doelgroep mee zit en zijn jouw producten een oplossing? Zodra je een beeld hebt wie jouw klanten zijn, kun je ze verder definiëren. Denk hierbij aan kenmerken als geslacht, leeftijd, opleidingsniveau, woonplaats, beroep, gezinssituatie en hobby’s. Verplaats jezelf volledig in de doelgroep: welke informatie willen zij graag ontvangen in een e-mail en hoe kun jij daarop inspelen?
Wanneer het doel en de doelgroep volledig uitgedacht zijn, is het tijd om de juiste e-mail marketing strategie te bepalen. Op basis van data en opgedane inzichten kun je een succesvolle strategie opzetten voor jouw e-mail marketing campagne. Er zijn verschillende e-mail marketing strategieën die geschikt zijn voor specifieke doelen. Deze lijst geeft aan welke strategie je kunt toepassen bij welke doelstelling.
Wil jij e-mail marketing inzetten voor je website of webshop? Neem dan contact met ons op, dan gaan we samen de beste strategie bepalen.
Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!