We krijgen de vraag “welke linkbuilding strategieën zijn er?” maar al te vaak gesteld. Logisch, aangezien er tal van strategieën zijn, waardoor veel ondernemers door de bomen het bos niet meer zien. Neem bijvoorbeeld de Skyscraper strategie, 404 Content Replacement strategie, backlinks kopen voor je website en nog veel meer. Maar wat houden deze strategieën precies in, welke is het beste voor meer autoriteit en welke linkbuilding methode is geschikt voor jouw online marketing campagne? Dat en meer leg ik in deze blog aan je uit.
Het belang van een gezond linkprofiel en de juiste linkbuilding strategie mag niet onderschat worden. Linkbuilding is namelijk essentieel voor de SEO (zoekmachineoptimalisatie) van je website. Met een gezond linkprofiel, ofwel het totaal aan links die naar jouw website, blog of artikel linken (ook wel backlinks genoemd) heb je immers meer autoriteit en scoor je hoger op Google. De mogelijkheden op gebied van linkbuilding zijn zo goed als oneindig, waardoor je er verstandig aan doet doelgericht, gestructureerd en efficiënt te werk te gaan. En dat is waar én hoe de juiste linkbuilding strategie uitkomst biedt.
Linkbuilden kan op verschillende manieren en volgens diverse methoden. We zetten de meest effectieve linkbuilding strategieën voor je website op een rij:
Een van de meest gebruikte en effectieve strategieën is de skyscraper strategie, ofwel de wolkenkrabber methode. Het idee is simpel: door waardevolle content te creëren genereer je op organische wijze backlinks. Als je relevante, waardevolle content biedt gaan er namelijk vanzelf andere websites en bedrijven naar je linken.
Tenminste, dat is het idee. Vaak kan je website en content wel een duwtje in de rug gebruiken. Dit doe je door de content te promoten of andere bedrijven en websites je content te laten zien in de hoop dat het in de smaak valt. De skyscraper strategie is met name effectief als je website of blog inderdaad meer informatie en kennis te bieden heeft dan de concurrenten.
Ondanks het feit dat er vaak wordt neergekeken op het kopen van backlinks is het nog steeds een effectieve strategie voor linkbuilding. Een voorwaarde voor succes is dat je hoogwaardige backlinks koopt, ofwel links die op waardevolle websites met een hoge autoriteit staan, bij voorkeur blogpagina’s in jouw niche. Een van de voordelen van deze strategie is dat je zelf kunt bepalen wat de anchor tekst is en naar welke landingspagina wordt gelinkt.
Een andere linkbuilding methode is 404 content replacement. Deze werkt als volgt. Eerst ga je op zoek naar pagina’s die linken naar zogenaamde ‘404-pagina’s’, ofwel pagina’s waar niks meer op staat. Vervolgens neem je contact op met de eigenaar van de website met de lege 404-pagina en bied je hem of haar aan de pagina te vullen met jouw hoogwaardige content in ruil. Zo hebben zij nieuwe content en een lege pagina minder en heb jij een goede backlink, ideaal!
Een minder traditionele linkbuilding strategie die vooral de laatste jaren in populariteit heeft toegenomen, is de podcast. Door aan te schuiven bij een podcast kun je niet alleen jouw kennis en expertise delen en zo reclame maken voor je bedrijf of onderneming, maar kun je ook een backlink krijgen. De host van de podcast linkt namelijk zeer waarschijnlijk naar jou en je website. Natuurlijk, dit is niet op grote schaal toe te passen, maar een of twee backlinks via een podcast zijn een mooie toevoeging aan je linkprofiel.
Er is niet één perfecte linkbuilding strategie. Wij raden je daarom aan verschillende strategieën te combineren. Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan gerust contact met ons op, dan helpen onze SEO- en linkbuilding-specialisten je verder met je SEO en de linkbuilding van je website.
Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!