Een van de manieren om meer bezoekers naar jouw website te trekken is Search Engine Advertising (SEA). Met SEA betaal je de zoekmachines zoals Google om jouw producten of diensten in de zoekmachines weer te geven. In de wereld van online marketing wordt Google gezien als de belangrijkste speler in de wereld van de zoekmachines. Wanneer gebruikers gerelateerde zoekwoorden intikken bij het zoeken naar een bepaald bedrijf, dienst of product, worden jouw advertenties weergegeven. Hierdoor wordt vindbaarheid van je website vergroot.
De Engelse vertaling van zoekmachine adverteren is Search Engine Advertising, oftewel SEA. Door advertenties in zoekmachines zoals Google, worden jouw producten of diensten eerder weergegeven wanneer de gebruiker zoekt naar zoekwoorden die aan de advertenties gerelateerd zijn. Een voorbeeld: een fietsenwinkel in Apeldoorn wil dat mensen zijn fietsen te zien krijgt wanneer mensen zoeken op ‘Fietsenwinkel Apeldoorn’.
Door het opzetten van een Google Ads campagne kun je er tegen betaling voor zorgen dat mensen die dit zoekwoord gebruiken ook daadwerkelijk de producten van deze fietsenwinkel te zien krijgen.De zoekwoorden, de advertentie, het budget en de resultaten zijn van groot belang voor een succesvolle SEA campagne.
Het vinden van de juiste zoekwoorden is de eerste stap voor een succesvolle SEA campagne. Via de zoekwoordplanner van Google Ads kun je een selectie van de juiste zoekwoorden maken. Hierbij kijk je naar het zoekvolume en de concurrentie, omdat dit invloed heeft op hoe vaak de advertenties worden weergegeven.
Het opstellen van de advertentie is een belangrijke stap in jouw SEA campagne. Dit is uiteindelijk wat de zoeker te zien krijgt. Een aantrekkelijke advertentie zorgt ervoor dat de bezoeker op jouw website terecht komt. Hierbij is het belangrijk dat de advertentie relevante informatie bevat waardoor de bezoeker weet wat hij op de site kan verwachten. Een belangrijke tip: zorg dat de landingspagina achter de advertentie relevant is voor de bezoeker. Wanneer de bezoeker eerst nog moet zoeken is de kans groot dat hij de website verlaat.
Het budget van jouw campagne bepaalt het bereik van jouw advertentie. Hoe groter het budget, hoe meer bereik. Via Google Ads kun je jouw maximale bedrag per dag instellen, zodat je vooraf weet hoeveel geld je spendeert aan jouw advertentie. Wanneer de advertentie een tijdje draait, zijn de eerste resultaten zichtbaar. Als deze juist geanalyseerd worden, is het mogelijk om de advertentie bij te sturen. Hierdoor haal jij het beste resultaat uit jouw advertenties!
Zoekmachine adverteren geeft dus nieuwe mogelijkheden om potentiële klanten te bereiken. Daarom kan deze manier van adverteren ook interessant zijn voor jouw bedrijf. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact met ons op. Onze SEA-specialisten vertellen je er graag meer over.
Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!