Google Shopping is een telkens populairder wordend begrip. Veel mensen vragen zich echter af wat Google Shopping nou eigenlijk is. Wanneer je producten op Google zoekt, kom je het steeds vaker tegen. Vaak komt het dan boven de zoekresultaten te staan of aan de zijkant. Wat houdt het precies in en hoe werkt het?
Google Shopping wordt gebruikt voor het promoten en verkopen van producten en onderdeel van zoekmachine adverteren. Het wordt gedraaid door twee platformen, Google Ads en het Google Merchant Center. De reclames bestaan niet alleen meer uit tekst. Aan de reclames zijn foto’s, beschrijvingen en prijzen toegevoegd. Google Shopping werkt niet zoals Ads op basis van zoekwoorden, maar met een product feed. Deze product feed bestaat uit bijvoorbeeld een foto, een beschrijving en een aantal attributen. Google bepaalt aan de hand van jouw product feed, jouw website en je biedingen of jouw producten getoond worden. Google Shopping heeft daarom wel wat weg van SEO.
Iemand die op zoek is naar een bepaald product voert een zoekterm in op Google. Google toont vervolgens een overzicht met verschillende aanbieders van het product waarvan Google denkt dat jij het zoekt. Op deze manier kan je gemakkelijk prijzen van verschillende webwinkels vergelijken. Vervolgens kan je doorklikken naar de pagina van de site zelf.
De informatie van een product feed geef je door aan Google via het Merchant center. Vervolgens kan je het Merchant center koppelen aan je Ads account. Via Ads kan je vervolgens een campagne opzetten voor je product.
Succes met Google Shopping komt hoofdzakelijk voort uit drie verschillende aspecten:
Er zitten een hoop voordelen aan Google Shopping. Zo kan je gemakkelijker producten vergelijken en wordt het aankoopproces via internet verkort en vereenvoudigd. Jouw product is te zien bij de start van de shopping journey van de consument in Google. Daarnaast zorgt het voor een hoge kwaliteit leads: de bezoekers heeft al een keuze gemaakt voor jouw webshop wanneer hij of zij deze bezoekt.
De nadelen zijn dat er kosten aan verbonden zijn en dat het uploaden van de product geef veel werk kan zijn. Ook kan je makkelijk vergeleken worden met de consument op prijs en kan een “adblocker” plug-in ervoor zorgen dat de resultaten niet worden weergegeven.
Wil je graag meer informatie over hoe jij jouw producten kan promoten via Google Shopping? Neem gerust contact op met Onwise voor meer informatie.
Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!