SEO. Misschien klinkt deze term bekend in de oren, of juist niet. Onder SEO (ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd) verstaat men het uitvoeren van allerlei werkzaamheden die ervoor zorgen dat een website hoger in de zoekresultaten van Google eindigt. Deze werkzaamheden worden uitgevoerd door een SEO specialist. Maar wat doet een SEO specialist precies om ervoor te zorgen dat een website hoger in de organische zoekresultaten van Google komt? Daar gaan we in dit blogartikel verder op in.
Een SEO specialist is een specialist die structureel aan de slag gaat met het verbeteren van de onderneming. Allereerst wordt middels een zoekwoordenanalyse onderzocht welke termen onder de doelgroep het meest populair zijn. Vervolgens stelt de specialist een doel op en gaat periodiek aan de slag met het uitvoeren van SEO werkzaamheden. Maar wat is SEO precies, en met welke aspecten houdt een SEO specialist zich bezig?
SEO wordt ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd en zorgt ervoor dat een bepaalde pagina hoger in de zoekresultaten van Google eindigt. Op deze manier kan de zoeker de diensten of producten die aangeboden worden, gemakkelijker lezen. Een SEO specialist wordt ook wel een SEO expert of SEO marketeer genoemd en beschikt over diepgaande kennis van manier waarop zoekmachines werken en is dus verantwoordelijk voor de vindbaarheid van een website in zoekmachines zoals Google. Kort gezegd zorgt een SEO specialist ervoor dat er een stijging plaatsvindt in de organische zoekresultaten, op specifieke zoekwoorden. Een aantal factoren zijn van invloed op de vindbaarheid in Google, waaronder de techniek, content en autoriteit.
De techniek achter een website is een groot deel van SEO, al dan niet het belangrijkste onderdeel.Bij de techniek kan men onder andere denken aan de laadsnelheid van de website, maar ook aan de indexeerbaarheid, reponsiviteit, de website structuur en de snelheid van de website. Een SEO specialist draagt er zorg voor dat de techniek achter de website te allen tijde optimaal werkt.
Ook content is een belangrijk onderdeel van SEO. Een SEO specialist draagt er zorg voor dat de page titles, descriptions, ALT-teksten, de navigatiestructuur, interne linkstructuur, afbeeldingen, rich snippets en afbeeldingen geheel op orde zijn. Hierbij werkt een SEO specialist in de meeste gevallen samen met een content marketeer. Het is van belang dat de content te allen tijde relevant is. Wanneer Google de content classificeert als relevant, is de kans namelijk groter dat de pagina stijgt in de zoekresultaten.
Echter richt een SEO specialist zich ook op de autoriteit van een website. Om autoriteit op te bouwen voor een bepaalde domeinnaam, zijn relevante en betrouwbare backlinks van groot belang. Zodoende is het de taak van een SEO specialist om te zorgen voor een uitstekende techniek en backlinks te verkrijgen. Maar ook de interne linkstructuur passeert de revue. Op deze manier kan de bezoeker gemakkelijk door de website navigeren, wordt er link autoriteit doorgegeven én geeft men Google een ‘seintje’ dat er relevante onderwerpen besproken worden op die specifieke pagina’s. Zodoende eindigen de pagina’s hoger in de zoekresultaten.
Benieuwd naar wat een SEO specialist in een specifieke situatie kan betekenen? Neem gerust contact op voor het inwinnen van meer informatie. Een van onze ervaren internet marketing adviseurs vertelt graag meer over welke resultaten een SEO specialist kan boeken. Wellicht onder het genot van een lekkere kop (virtuele) koffie? We vertellen graag meer over wat we kunnen betekenen.
Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!