Hey Google, wat is Google Voice Search? Hey Google, navigeer naar PWA401 te Apeldoorn. Misschien heb je deze vorm van zoeken al eens gebruikt, of komt het je bekend voor. Google voice search is het inspreken van een opdracht of actie op een Android telefoon, tablet of Home Assistant. Voice is toepasbaar in veel verschillende situaties. In dit blogartikel geven we enkele voorbeelden en leggen we uit wat voice betekent voor SEO.
Wanneer je op je Android telefoon of tablet een stemassistent hebt ingesteld, in dit geval Google Voice Search, kan je het simpelweg oproepen door “Hey Google” te roepen. Zo kan je een ingewikkelde vraag stellen aan Google, maar ook een pizza bestellen of naar een locatie navigeren. Ook verschillende slimme home speakers hebben geïntegreerde Google Voice Search systemen. Zo kan je bijvoorbeeld instellen dat de lampen aan gaan wanneer de zon ondergaat. Of een wekker instellen vlak voordat je gaat slapen.
Voice search gaat op basis van jouw ingesproken vraag of actie aan het werk. Dankzij de stemherkenningstechnologie begrijpt Google wat jij zegt. Dit maakt het zoeken van informatie of het voltooien van een actie een stuk sneller. Je hoeft namelijk niet meer te typen. Zo probeert Google jou binnen enkele seconden te voorzien van informatie of een actie uit te voeren. Wel zo makkelijk!
Waarom wordt Google Voice Search steeds belangrijker? Google voert per dag zo’n 3,5 miljard zoekopdrachten uit. Hiervan wordt 61% uitgevoerd op een mobiel apparaat. Volgens de zoekmachine wordt zo’n 20% van de mobiele zoekopdrachten ingesproken. Dat betekent dat er dagelijks zo’n 427 miljoen zoekopdrachten hardop worden ingesproken en dit stijgt ieder jaar met maar liefst 10%!
Google wil jou zo snel mogelijk voorzien van een product of informatie en geeft de gebruiker dus de dichtstbijzijnde mogelijkheid weer om de actie te voltooien. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid om snel leads naar jouw bedrijf te lokken.
Door de komst van voice search, verandert ook het SEO landschap. Zoekwoorden worden steeds specifieker en een stuk langer, ook wel longtail keywords genoemd. Het volstaat niet meer om als marketeer alleen de focus te leggen op een term als “pizzeria Apeldoorn”. Zo zal de gebruiker eerder vragen: “Wat is de dichtstbijzijnde pizzeria in Apeldoorn?”.
Door de komst van voice search verschuiven de zoekwoorden steeds meer in de richting van lokale voorzieningen. Daardoor spelen Google Mijn Bedrijf, lokale linkbuilding en zoekwoorden een steeds belangrijkere rol. Hoe relevanter je bent voor de vraag of actie van de gebruiker in jouw omgeving, hoe sneller jij een hoge notering krijgt op Google! SEO zal in de toekomst dus veel meer lokaal gericht moeten worden.
Wil je weten hoe jouw bedrijf kan inspringen op Google Voice Search? Neem contact op en vraag naar de mogelijkheden!
Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!