Internetmarketing, soms ook wel online marketing genoemd , is een begrip wat hedendaags veel voorbij komt op verschillende blogs, televisie programma’s en op social media. Je krijgt dan ook snel een beeld bij het begrip ‘internetmarketing’. Toch klopt dit niet altijd en bestaat er nog te veel onduidelijkheid over dit begrip merken wij bij Onwise. Dit is helemaal niet nodig, omdat het vrij eenvoudig uit te leggen is. Mede door deze onduidelijkheid bestaat nog veel twijfel bij de vraag: Waarom moet ik investeren in internetmarketing?
Zonder dat we het zelf doorhebben kunnen we niet meer zonder het internet, social media of Google. Als we snel op de hoogte willen zijn van de laatste nieuwtjes, gaan we het internet op. Als we iets niet weten, dan zoeken we het op via de zoekmachine. Als we een persoon zoeken, dan kijken we al snel op social media. We kunnen echt niet meer zonder, zonder dat we het zelf helemaal beseffen.
Zou jij je nog een wereld zonder Google kunnen voorstellen? Internet is inmiddels diep in de samenleving doorgedrongen dat ik ervan overtuigd ben dat elk bedrijf de mogelijkheden van internetmarketing op zijn minst zou moeten onderzoeken.
Het internet is voor iedereen toegankelijk zonder afhankelijk te zijn van bijvoorbeeld geografische barrières. Als je bijvoorbeeld een winkel hebt in Friesland, dan komt het waarschijnlijk niet of nauwelijks voor dat klanten speciaal uit Limburg naar Friesland komen voor jouw winkel.
Echter kan deze klant uit Limburg een hoge potentie kennen, dus is het zonde om deze potentiële klant zomaar aan je neus voorbij te laten gaan. Het internet lost dit heel eenvoudig voor je op. Jouw winkel is met één klik verwijderd van deze potentiële klant. Een kans die je niet zomaar aan je voorbij moet laten gaan.
“Het internet kent geen grenzen”
Dit gaat verder dan alleen in Nederland. Ook internationaal is jouw winkel met één klik verwijderd van internationale bezoekers. Sterker nog; er zijn veel landen waar internetmarketing verder is dan in Nederland. Denk hierbij aan Duitsland of het Verenigd Koninkrijk, blijkt uit onderzoek van Google. (Google Export Business Map, 2014).
Dit is door middel van verschillende argumenten te onderbouwen. De meeste zul je ongetwijfeld wel eens voorbij hebben zien komen, maar ik wil er graag nog een paar herhalen om te proberen of de twijfels over internetmarketing weg te halen zijn. Bijvoorbeeld dat het gebruik van internet en online middelen steeds groter wordt, is vaak wel bekend.
Veel bezoekers zoeken voor een aankoop voorinformatie op het internet. Dus als ze bij de fietsenmaker om de hoek een fiets willen kopen, zoeken zij vooraf informatie op het internet over verschillende fietsen. In Duitsland ligt dit percentage al op 65% kwam uit het onderzoek van Google. (Google Export Business Map, 2014).
Daarnaast is het internet kostenefficiënt, actueel en meetbaar. Toch blijft één van de belangrijkste redenen om te onderzoeken of internetmarketing iets voor jou is, is dat we met z’n allen niet meer zonder kunnen.
Internetmarketing of online marketing is een verzamelnaam voor het onder de aandacht brengen van een dienst, product of bedrijf via het internet. Bij internetmarketing is het de bedoeling dat een potentieel bedrijf of klant jouw vindt, zonder de bedrijfsnaam te kennen. Denk er bijvoorbeeld aan dat iemand zoekt op een merk fiets en dan op jouw website terecht komt. Dit lijkt natuurlijk als het ideale beeld en lijkt daardoor ook onmogelijk als je het zo leest, maar door op het juiste moment op de juiste plekken zichtbaar te zijn, zijn deze potentiële klanten zeker te bereiken.
Om dit voor elkaar te krijgen zijn er veel verschillende middelen. Hieronder heb ik er een aantal op een rijtje gezet:
Dit is nog niet alles. Er zijn meer diepgaande en variërende manieren en tools om internetmarketing juist in te zetten. Elke internetmarketing campagne vraagt dan ook om een andere aanpak. Geen enkele campagne is hetzelfde. Wat voor bedrijf X een goed middel is, hoeft dit voor bedrijf Y nog niet te zijn. In verschillende blogs van mijn collega’s gaan zij dieper in op de verschillende onderdelen. Denk bijvoorbeeld aan het blog over Remarketing van Sander of de 10 Google Adwords tips van Roderick.
Met een offline marketingmiddel is het vaak lastig om exact te meten wat het rendement is uit de investering. Internetmarketing heeft daarom als groot voordeel dat u exact weet wat je per bezoeker betaalt en wat een lead dus uiteindelijk kost. Hierdoor kun je het rendement bepalen en valt van te voren, op basis van statistieken, een juist marketingbudget en advertentiebudget te kiezen. Het gezegde meten = weten geldt dus zeker voor internetmarketing.
Met dit blog heb ik geprobeerd om een duidelijk beeld te krijgen bij het begrip internetmarketing en kort de mogelijkheden hiervan. Mocht je vragen hebben over dit blog, dan hoor ik dit graag.
PS. Mocht je aan de hand van dit blog wel eens willen weten wat er voor jouw website of webshop mogelijk is? Vul dan de website scan in en ontvang gratis een scan hoe wij denken wat het beste product is voor jouw.
Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!