Ooit gehoord van remarketing? Je hebt er vast weleens mee te maken gehad, het wordt namelijk dagelijks toegepast in ons leven. Je bezoekt een kledingwebshop, bekijkt een aantal kledingstukken en gaat weer van de website af, vervolgens zie je op andere websites advertenties van diezelfde webwinkel voorbijkomen. Dit is nou remarketing. Veel bedrijven maken al gebruik van dit marketingmiddel. Na het lezen van dit blogartikel is jouw bedrijf vast de volgende!
Remarketing, ofwel retargeting, is een gerichte vorm van online adverteren door middel van cookies. Wanneer een bedrijf dit inzet, zullen bezoekers die de website hebben verlaten elders op het internet zijn advertenties zien. Google Ads, Facebook en YouTube tonen deze doelgerichte advertenties maar al te graag. Google Remarketing voor tekstadvertenties via Google Search en beeldadvertenties via het Google Display Netwerk. Retargeting heeft als doel om de doelgroep opnieuw te bereiken en het aantal conversies op de website te verhogen.
Vaak wordt voor remarketing gebruikgemaakt van banners, zogeheten display marketing. Banners zijn er in allerlei soorten en maten, het kan met tekst, audio, video of alleen een afbeelding.
De meeste websites hebben een conversiepercentage van maar 2%, dit betekent dat 98% van de bezoekers de website verlaten zonder een actie te ondernemen. Het is niet heel gek dat een bezoeker bij de eerste keer geen aankoop doet of het offerteformulier niet invult. Bij een grote aankoop gaat men zich eerst oriënteren en aanbieders vergelijken. In deze oriëntatiefase is het voor bedrijven heel aantrekkelijk om remarketing in te zetten. Je maakt een potentiële klant op een pakkende manier attent met de voordelen van jouw product of dienst.
Remarketing is relatief goedkoop. Je hoeft niet honderden euro’s aan budgetten uit te geven, per klik betaal je maar 0,10 of 0,20 cent. Dit is natuurlijk afhankelijk van de concurrentie. De kosten die je besteed zijn het meer dan waard, want de bezoekers die je bereikt zijn al geïnteresseerd in jouw dienst of product.
Door het inzetten van retargeting vergroot je de naamsbekendheid van je bedrijf. De meeste mensen vergeten vrij snel de naam van de webshop of website die ze net hebben bezocht. Door je advertenties constant te laten zien, help je de bezoeker jouw website weer te herinneren.
Zie jij soms elke dag dezelfde advertenties voorbijkomen? Veel mensen vinden dit bloedirritant. Gelukkig kun je met remarketing zelf aangeven hoe vaak en hoelang je de advertenties per persoon wilt laten zien. Let hierbij goed op het verkoopproces van de nieuwe bezoeker.
Ben jij overtuigd van het toepassen van remarketing? Neem dan contact met ons op, onze Google Ads specialisten zullen je wegwijs maken in de wereld van Google remarketing.
Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!