Linkbuilding is een van de belangrijkste aspecten van SEO. Wil je met jouw website hoger scoren in Google, dan moet je echt tijd steken in een goede linkbuilding strategie. Toegegeven, je linkprofiel opbouwen is veel werk en blijft een continu proces. Maar je krijgt er wel onwise (👀) veel voor terug. Met dit blogartikel willen we je overtuigen van het belang van linkbuilding.
Laten we beginnen met uitleggen wat linkbuilding precies betekent. Het is een methode om links te verzamelen van webpagina’s naar jouw website, dit kan zowel vanaf je eigen pagina’s (intern) als vanuit andere websites (extern). Met name externe linkbuilding is belangrijk voor SEO. Je bouwt als het ware aan een netwerk van kwalitatieve backlinks. Een backlink is een link die terugverwijst naar jouw website en is een soort aanbeveling. Hoe meer relevante aanbevelingen, hoe belangrijker de website. Dit zorgt voor meer autoriteit in Google en daarmee scoort de website beter in de organische zoekresultaten.
We gaan nu dieper in op interne en externe linkbuilding. Bij interne linkbuilding gaat het om het op orde brengen van de linkstructuur op de website. Bezoekers horen gemakkelijk te kunnen doorklikken naar de meest relevante webpagina’s. Bovendien kun je middels interne links een belangrijke landingspagina meer waarde toekennen.
Het doel van externe linkbuilding is het verkrijgen van meer domein autoriteit, oftewel de waarde van de website verhogen. Dit krijg je door het genereren van links op relevante websites die verwijzen naar jouw website. Niet elke backlink is bruikbaar, de kwaliteit van de link speelt een grote rol bij Google. Hoe hoger de kwaliteit, hoe waardevoller de link. Door regelmatig betrouwbare backlinks te plaatsen stijgt de domeinwaarde van je website, daardoor zal je beter gevonden worden in Google.
Hoe kom je aan die betrouwbare links? Je begint met het geleidelijk opbouwen van een sterk en natuurlijk linkprofiel. Dat wil zeggen, een profiel dat bestaat uit een combinatie van kwalitatieve en minder kwalitatieve links afkomstig van diverse websites. Je moet het linkprofiel op een natuurlijke en geleidelijke manier opbouwen. Google heeft je meteen door als je op één dag heel veel links aan het verzamelen bent.
Ook wordt de score voor het linkprofiel bepaald door relevantie, de context en de ankertekst. De ankertekst is de tekst waar de link achter zet, deze hoort affiniteit met het onderwerp te hebben. Samen met de techniek en content bepaalt het linkprofiel hoe goed de autoriteit van de website gewaardeerd wordt.
Hieronder volgen een aantal tips hoe je relevante links kunt verzamelen:
Je weet nu waarom linkbuilding zo belangrijk is om goed te kunnen scoren in Google en hoeveel moeite het kost om een sterk linkprofiel op te bouwen. Meer weten over linkbuilding of direct starten? Neem contact op met een van onze adviseurs, zij helpen je graag op weg.
Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!