Vrijdag 9 juni waren onze SEO specialisten aanwezig bij de SEO Vibes on Tour van Whitepress. Op deze snikhete dag hielden onze specialisten hun hoofd gelukkig koel in het kasteel van Montfoort: Whitepress is on tour door Europa. De grote finale speelt zich af in Budapest. De specialisten woonden presentaties van onder meer Bart van der Meer en Marjolein Schollaert bij. Graag delen de opgedane inzichten en kennis met je.

Het succes van Digital PR

De presentatie van Bart van der Meer was gelijk een goede binnenkomst. Deze presentatie zette gelijk aan het denken en is volgens onze specialisten wel de meest interessante presentatie van het event. Bart legde in zijn case uit dat Digital PR ervoor heeft gezorgd dat het aantal bezoekers in 2 jaar tijd met 606% gegroeid is. Waar er voorheen sprake was van 350k websitebezoekers, komen er vandaag de dag 2.1 miljoen bezoekers op de website. Hoe dit resultaat behaald is? Niet door het vergroten van het aantal zoekwoorden, ook niet door het toevoegen van honderden pagina’s, maar puur door het inzetten van sterke organische backlinks.

 

Wat is Digital PR?

Onder digital PR verstaat men het opbouwen van (positieve) online aanwezigheid. Door relevante nieuwsberichten te publiceren die betrekking hebben op jouw branche creëer je mogelijkheden voor kranten/magazines en blogs om jouw nieuwsbericht te quoten.

De volgende strategieën passeerden de revue tijdens het event:

  • Schrijf een bericht over statistieken
  • Publiceer vragenlijsten en onderzoeken
  • Schrijf data gedreven stukken

 

Wat is het nut van Digital PR?

Data gedreven stukken zijn niet alleen voor Google interessant (Google is namelijk gek op cijfers), maar jouw website kan ook een potentiële bron worden voor het onderzoek van iemand anders. Dat houdt in dat iemand jouw website als bron gebruikt. Vervolgens creëer je een relevante backlink waardoor de waarde en de relevantie van je website stijgen.

 

Hoe schrijf je datagedreven stukken?

Als je aan de slag gaat met Digital PR begin je met het verzamelen van de data. Kijk wat er speelt in jouw branche. Misschien kun je dit al heel gemakkelijk toepassen in een klein onderzoekje. Je verzamelt de data heel gemakkelijk via het CBS, en maakt vervolgens een vragenlijst op de bedankpagina, of gebruik Hotjar.

Heb jij je “nieuws” artikel geschreven? Breng het dan onder de aandacht bij verschillende publishers die jouw artikel als bron kunnen gebruiken. Wanneer je dit wekelijks doet zie je dat backlinks en het verkeer binnen stromen.

 

Het belang van mensgerichte SEO

Door de komst van AI vragen we ons vaak af hoe het nu verder moet. Hoe moeten we AI gebruiken, en vervangt AI copywriters? Marjolein Schollaert gaf tijdens haar presentatie antwoord op deze vragen. Ze begon haar carrière ooit als copywriter, maar is nu on-page SEO-strategist.

Volgens Marjolein is AI eigenlijk een verlengstuk van de copywritersarm (of vingers in dit geval). Het is een super handige tool, doordat je binnen no time de benodigde informatie in handen hebt. Toch moet je niet vergeten dat Google zich bezig houdt met mensen en content die geoptimaliseerd is voor mensen als het meest relevant ziet.

Ga je aan de slag met SEO optimalisatie? Optimaliseer je website dan niet voor Google, maar voor de bezoekers van je website. Het is van belang om volledig te voorzien in de behoefte van de bezoeker. We blijven verwijzen naar de E-A-T strategie van Google die sinds begin 2023 van kracht is. Copywriters en SEO-specialisten zijn altijd nodig voor het belichten van de menselijke kant van het onderwerp. Maar voor het bedenken van nieuwe invalshoeken en het realiseren van originele content.

 

White lies en internationale linkbuilding

Waar Bart zijn presentatie ging over het verkrijgen van backlinks door zelf artikelen te schrijven en die als bron te laten gebruiken door publishers, ging de presentatie van Mitosz over precies het tegenovergestelde. Mitosz vertelde ons over het platform H/A/R/O. Op dit platform zoeken journalisten naar experts die zij kunnen quoten in hun artikel. Dagelijks stuurt dit platform mails met verschillende vragen, waar jij, jouw klant of iemand binnen jouw bedrijf, als expert antwoord op kunt geven. Sluit jouw antwoord het beste aan bij de vraag van de interviewer? Dan is de kans groot dat je antwoord wordt gequote in het artikel.

Moet dit antwoord altijd 100% correct zijn en door een echte expert in het vakgebied worden gegeven? Volgens Mitosz hoeft dat niet, zolang het maar om een white lie gaat. Een white lie is vergelijkbaar met een leugentje om bestwil, dat vriendelijk bedoeld is. In de VS en het UK zijn deze white lies meer geaccepteerd, om die reden wordt het platform hier veel vaker gebruikt.

 

Voorbeeld van een white lie

Hoe een white lie er precies uit ziet je in onderstaand voorbeeld:

In bovenstaande afbeelding zie je dat Shirley Borg wordt gequote in een artikel over het plannen van de 4-daagse werkweek op de website healthline.com, een website over mentale gezondheid. Shirley wordt gequote omdat zij een expert is op het gebied van HR. Klinkt logisch toch? Maar als je beter kijkt, zie dat Shirley op de HR-afdeling van een online casino werkt. Dat klinkt al een stuk minder logisch. Hier linkt het nieuwsartikel dus naar een online gokwebsite. Dit lijkt ons niet helemaal de bedoeling, maar het levert Shirley door deze “white lie” wel een backlink op met een DR van 92.

 

Voordelen en nadelen van white lies

Wat is hiervan dan het voordeel voor SEO? Vaak wordt als bron gelinkt naar de homepage van degene die het antwoord heeft aangeleverd. Helaas zitten er wel wat haken en ogen aan het gebruik van H/A/R/O. Het platform is alleen geschikt voor Engelstalige websites uit de VS of het UK. Ook is het niet altijd zeker dat de journalist een do-follow link plaatst of überhaupt jouw website als bron vermeldt. Ten slotte is het belangrijk dat het LinkedIn profiel van degene die de quote aanlevert goed aansluit bij de expertise waar de interviewer om vraagt.

 

Semantische SEO inzetten

Wanneer je aan de slag gaat met je SEO strategie is niet alleen het hoofdzoekwoord belangrijk. Ook semantische zoekwoorden moeten zeker worden meegenomen. Deze zoekwoorden hangen nauw samen met je hoofdzoekwoord, maar hebben vaak een wat lager zoekvolume, minder concurrentie en zijn vaak wat makkelijker om op te scoren. Google kan steeds beter de intentie van de zoekopdrachten interpreteren. Daarom is het van groot belang dat je ook semantische zoekwoorden toevoegt aan je strategie. Deze zoekwoorden helpen je bij het behalen van relevante en waardevolle resultaten, waardoor je vaker voldoet aan de intentie van de zoekopdracht.

 

Voordelen van semantische SEO

  • Zoals eerder benoemd haal je betere resultaten. Semantische SEO geeft meer gestructureerde gegevens die Google kan gebruiken wanneer een zoekopdracht wordt afgevuurd. Dit zorgt voor betere zoekresultaten en een hogere zichtbaarheid in de zoekmachine.
  • Semantische zoekwoorden verbeteren de gebruikservaring op je website. Door deze strategie is het mogelijk dat Google je rich snippets geeft, waardoor gebruikers sneller relevante informatie tot zich kunnen nemen.
  • Daarnaast bereid jij je voor op de toekomst. Keyword stuffing is helemaal verleden tijd en heeft plaats gemaakt voor semantische SEO. Door de komst van AI en de natuurlijke taalverwerking is het belang van semantische SEO steeds groter geworden. Het geeft je pagina net wat meer context. Websites kunnen daardoor makkelijker mee in de veranderingen van het zoekalgoritme.

Geschreven door

Benieuwd wat online marketing voor jou kan betekenen?
Neem dan gerust contact op

Onwise beeldmerk
Onwise - We are On it Onwise - We are On it