Wel eens van rich snippets gehoord? Met deze snippets val je als visje op tussen de andere vissen in de oceaan. Lees: in een zee van zoekresultaten die ont-zet-tend veel op elkaar lijken. Op deze manier geef jij je bedrijf beter weer in de zoekresultaten, dus val je meer op tussen de zoekresultaten van Google.
Dankzij rich snippets laat je de concurrentie achter je
Nieuwe klanten aantrekken via Google gaat gemakkelijker wanneer je website met kop en schouders boven de rest uit springt. Met een beetje geluk is meer online succes daar het gevolg van. We horen je denken: ‘maar hoe werkt dat dan?’ Dat leggen we je in dit blogartikel haarfijn uit.
Doorgaans bestaat een zoekresultaat in Google uit een titel, een URL en een beschrijving. Rich snippets zijn niet-betaalde zoekresultaten met extra informatie van de desbetreffende pagina. Het betekent letterlijk vertaald ‘verrijkt zoekresultaat’ en heeft als doel om – je raadt het al – bezoekers meer informatie te bieden.
Hierbij kun je denken aan extra toevoegingen zoals evenementen, recepten, FAQ, breadcrumbs of reviews. De snippet wordt gevormd door structured data. Juist door deze structured data begrijpt Google waar de desbetreffende content over gaat. Dit geeft een streepje voor.
Onder structured data verstaan we het begrijpelijk maken van content door zoekmachines. Dit gebeurt door de content aan te duiden met een stukje gestandaardiseerde code, of door JavaScript toe te voegen. Je vertelt Google door middel van extra code dus precies waar bepaalde content over gaat.
Op deze manier kun je Google duidelijk maken dat het om een review, telefoonnummer, product of een adres gaat. Daarnaast kun je hiermee ook bepaalde relaties aangeven met schema.org. Deze database website voorziet in schema’s voor het optimaliseren van HTML-pagina’s. Zonder deze data is het voor zoekmachines niet mogelijk om Google rich snippets te laten weergeven.
Door content te verrijken met structured data, leren zoekmachines meer over de content
Featured snippets en rich snippets worden wel eens met elkaar verward. Er is een groot verschil tussen de twee. Zo worden featured snippets echt uitgelicht bovenaan de pagina met zoekresultaten. Daarentegen staan rich snippets ‘tussen’ de ‘normale’ zoekresultaten van Google. Wel worden ze wel beide gevormd op basis van structured data.
Wat is de toegevoegde waarde van rich snippets? Deze snippets voegen extra informatie toe aan de zoekresultaten. Deze extra informatie vormt een trigger voor de personen die zoeken naar een bepaald zoekwoord, want zoekresultaten met rich snippets trekken immers sneller dan de aandacht dan een ‘gewoon’ zoekresultaat. Zoekresultaten met prijzen, voorraad en reviews springen dus extra in het oog bij de zoeker.
Doordat de zoeker getriggerd wordt om op het zoekresultaat te klikken, neemt de CTR (Click Through Ratio) toe. Dit kan positief resultaat hebben op de positionering, maar dat is niet altijd zo. Je CTR kan immers hoger uitvallen als je meer opvalt.
In het algemeen geldt: hoe hoger de CTR, des te hoger de relevantie van de desbetreffende pagina voor Google is. Indirect kunnen rich snippets de vindbaarheid in zoekmachines zoals Google dus beïnvloeden.
Rich snippets kunnen verschillende vormen hebben. Denk hierbij aan rich sitelinks, social media, reviews, evenementen en recepten. Maar ook Google mijn bedrijf, producten, video’s en broodkruimel ofwel breadcrumbs. Breadcrumbs is een type navigatie op websites die ervoor zorgt dat bezoekers makkelijker kunnen navigeren.
Daarnaast kun je ook denken aan de veelgestelde vragen variant. Er komen bovendien steeds meer verschillende varianten bij die Google ondersteunt en toont in de zoekresultaten.
De FAQ snippet is leven in geroepen door Google zodat je met je website kunt inspelen op Voice Search. Met behulp van deze snippet worden vragen van gebruikers snel beantwoord. Onze front-end developer Jan heeft zelf een FAQ rich snippet gebouwd, zodat we die makkelijker kunnen gebruiken op WordPress websites. Deze plug-in plaatst het benodigde stukje code. Ideaal, dus!
Rich snippets zorgen niet direct voor een hogere positie, maar wél voor extra dimensie van het zoekresultaat
Samenvattend: door het gebruik van rich snippets trek je de aandacht van de gebruiker én verhoog je de CTR. Gebruikers kunnen immers meer informatie krijgen voor hun zoekopdracht.
Nu heb je wellicht een rich snippet gezien die je zelf wil toepassen. Dat begint met het toevoegen van structured data aan je website. Geen paniek, onze front-end developers weten als de beste hoe ze je website ‘verrijken’.
Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!