Artikel door Anna & Bram

Dé 10 online marketing trends van 2022

1 week geledenLeestijd 5 minuten

2021 was nogmaals een zeer bewogen jaar. Een jaar waarin we in een gedeeltelijke lockdown zaten en het online marketing plan dankzij COVID-19 alweer scherp aangepast moet worden. Maar ook het jaar waarin er nog steeds meer online bestellingen werden geplaatst. De consument zit steeds meer thuis, waardoor hij of zij veel meer tijd heeft om producten en diensten van concurrenten met elkaar te vergelijken. Dit jaar moesten ondernemers creatief zijn en zich aanpassen aan de situatie. Ook volgend jaar – in 2022 – moeten we dealen met de invloed van COVID-19.
Welke online marketing trends passeren in 2022 de revue? We zetten de online marketing trends voor je op een rijtje in deze blog. Pak de pen en het notitieblok er maar bij en schrijf mee.

  1. Snippets e-ve-ry-where
  2. Gebruiksvriendelijkheid
  3. Influencer marketing
  4. Voice search
  5. Zoekintentie
  6. Marketing automation
  7. Augmented reality & artificial intelligence
  8. Groei van e-commercemarkt
  9. Video advertising
  10. Thing global, act local
Dé 10 online marketing trends van 2022
Onwise Internet Marketing B.V. » Trends » Dé 10 online marketing trends van 2022

Trend 1: Snippets e-ve-ry-where

We trappen de online marketing trends van 2022 af met de featured snippet. Een featured snippet wordt ook wel position zero genoemd en is een speciale sectie bovenaan de zoekresultaten van Google waarin antwoord wordt gegeven op de vraag van een zoeker. Het antwoord op deze vraag haalt Google uit de websites van derden. In 2021 speelden deze snippets al een grote rol, maar naar verwachting worden ze in 2022 nóg vaker vertoond.

Rich snippet voor zoekresultaat seo specialist Onwise

Trend 2: Gebruiksvriendelijkheid

Google is iedere dag weer druk om de weer om het gebruik van de zoekmachine nog beter en gemakkelijker te maken. De algoritmen van Google bepalen welke websites het best bij het zoekwoord passen en bepalen de positie in de zoekresultaten. Naast iedere dag, worden er jaarlijks een aantal grote wijzigingen doorgevoerd in dit algoritme. In 2022 rolt er in februari weer een Google Update uit. Deze update heeft te maken met de Core Web Vitals. Het doel hiervan is gebruiksvriendelijke websites voor iedereen.

Trend 3: Influencer marketing

Influencer marketing. Ja, je leest het echt. Merken investeren steeds meer in influencer marketing. Vandaag de dag zijn er influencers in overvloed, voor iedere niche is er wel een influencer te vinden die een bijdrage wil leveren aan de marketing van een bepaald bedrijf of merk. Doordat we tijdens de corona crisis meer thuis zitten en meer uren spenderen op sociale media, is influencer marketing in een stroomversnelling beland. Influencers zorgen op social voor vertrouwen, aankopen door de consument en loyaliteit. Ook in 2022 zet deze trend voort.
Tijdens single day zagen we een interessante ontwikkeling. Namelijk verkopen tijdens livestreams. Een groot aantal influencers was tijdens een livestream producten aan het reviewen en unboxen. Je kon on screen meteen het desbetreffende producten kopen. Wellicht komt het ook naar Nederland via Instagram live en andere platformen als bijvoorbeeld Twitch.

Trend 4: Voice Search

Er worden steeds meer spraakgestuurde apparaten gebruikt, zoals de Google Home, Siri en Alexa. Gebruikers zijn in 2021 steeds meer gaan zoeken door middel van spraak en we verwachten in 2022 nog meer spraak gestuurde zoekacties. De zoekopdrachten worden daardoor langer, maar ook steeds specifieker. Voor het beantwoorden van vragen die gesteld worden middels Voice Search, gebruikt Google featured snippets. Featured snippets verschijnen steeds vaker en Google wil middels deze snippets zo snel mogelijk antwoord geven op de vraag van de zoeker.
Maar hoe zorg je ervoor dat jouw antwoord op die desbetreffende vraag in een snippet bovenaan de zoekresultaten verschijnt? Zorg er ten eerste voor dat een H2 een concrete vraag bevat die in de normale tekst beantwoord wordt. Zet het antwoord recht onder de H2 met de vraag, bijvoorbeeld in de vorm van een lijstje, tabel of grafiek. Begin die vraag met woorden zoals wat, waar, waarom, wanneer en hoe. Zorg er ten slotte voor dat de alinea met het antwoord slechts 50 woorden lang is en geen witregels bevat.

Trend 5: Zoekintentie

Het wordt in 2022 steeds belangrijker om te ranken op de zoekintentie en de match te vinden in de intentie. Het algoritme herkent de zoekintentie van de zoeker aan de hand van de zoekopdracht. De BERT-update uit 2019 had al een grote invloed, in 2022 doe je er goed aan om de focus nog meer te leggen op het achterhalen van de zoekintentie. Vervolgens stem je de content weer af op te zoekintentie, bijvoorbeeld in de vorm van een stappenplan. En wie weet komt dat stappenplan wel in een featured snippet te staan?
zoekmachine marketing zoekresultaat

Trend 6: Marketing automation

In 2022 wordt online marketing een stuk praktischer én gemakkelijker. Dat is allemaal te danken aan marketing automation, een combinatie van marketingcommunicatie en softwaretechnologie. Hier onder verstaan we het optimaliseren van de customer journey. Maar wat is dan precies het voordeel? Heeft iemand content gedownload via je online kanaal? Dan kan je deze lead geautomatiseerd opvolgen. Zo kun je bijvoorbeeld specifieke mails versturen op het juiste moment, om de consument te triggeren. Wel zo efficiënt, toch?

Trend 7: Augmented Reality & Artificial Intelligence

In 2021 werd AR door 93,3 miljoen mensen ten minste een keer per maand gebruikt, echt bizar. IKEA Place is een veelgebruikt model waar AR op de juiste manier wordt ingezet. Ook kent iedereen Pokémon Go nog wel, een veelgebruikt platform waar AR op een hele slimme manier werd ingezet. Ook gebruiken brillenzaken (en zelfs kledingzaken) steeds meer AR om te passen. De schatting is 101,6 miljoen maandelijkse gebruikers in 2022.
AI gaat ook steeds populairder worden door bijvoorbeeld het chatten met robots. Digitale klantenservice is heel efficient. Het inzetten van deze digitale chatbots zou naar verwachting in 2022 alleen maar toenemen. Uit deze chatbots rolt ook hele interessante data wat je weer kan gebruiken. Ook is AI steeds populairder bij het creëren van content. Door de vele data die in systemen aanwezig is kan AI tegenwoordig al een prima tekst schrijven.

Trend 8: Groei van e-commercemarkt

Sinds de start van de Coronacrisis nemen we een hele sterke groei van de e-commerce waar. In het jaar 2021 is de markt met 34% gegroeid. De verwachting is dat de markt in 2022 weer gaat groeien en ditmaal met +/- 20%. Men verwacht dat de groei van de e-commerce in 2021 alleen maar verder doorzet, omdat de beperkingen die zijn ontstaan door de uitbraak van het COVID-19, invloed hebben gehad op het vertrouwen van consumenten en bedrijven. E-commerce werd tijdens de (intelligente) lockdown immers een essentieel onderdeel van het dagelijks leven.

Trend 9: Video advertising

Hoewel de traditionele televisie steeds minder bekeken wordt groeit het gebruik van video wel in de online advertentiewereld. Google verdient het meeste geld met zoekadvertenties maar de inkomsten van de video advertenties op Google zijn steeds meer en meer aan het worden. Google nam YouTube in 2016 over voor 1,65 miljard. Een waardevolle overname als je het ons vraagt.
Naast video advertising via YouTube zijn er uiteraard nog meer mogelijkheden. TikTok is vooral onder de jeugd (nog steeds) een enorme trend. Naast TikTok is Snapchat ook een veelgebruikt foto- en video platform onder de jeugd. Verder is Facebook onder de oudere doelgroep een interessanter platform voor video advertenties. Kortom, video advertenties groeien gaan belangrijk zijn in 2022.

Trend 10: Think global, act global

We zijn aangekomen bij de laatste van de online marketing trends die wij voorspellen. Door de COVID-19 uitbraak zijn veel lokale ondernemingen getroffen, zowel groot als klein. Think global, act global. Nu men steeds minder met het OV kan reizen en het afgeraden wordt om naar het buitenland af te reizen, speelt lokale afhankelijkheid een steeds grotere rol. Veel consumenten steken lokale ondernemers een hart onder de riem door met allerlei initiatieven te komen. Daarnaast kun je er door je te focussen op de lokale online vindbaarheid ook zelf voor zorgen dat je bedrijf omzet. Wist je dat Google ook al bezig is met het uitrollen van nieuwe lokale functionaliteiten, zodat jouw bedrijf goed vindbaar is voor mensen in de buurt?

Overtuigd van de online marketing trends?

Zo, nu weet je welke online marketing trends in 2022 de revue zullen passeren. Op welke online marketing trends wil jij inspelen? Ga aan de slag, of vraag ons om hulp. Wij weten dankzij jarenlange ervaring uitstekend hoe we een effectieve online marketing strategie bepalen die jou in 2022 meer online succes bezorgt. We vertellen je onder het genot van een (digitaal) kopje koffie graag meer over de mogelijkheden.

Kennis is macht, kennis delen is kracht

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Deel dit bericht
Anna

Over Anna

Planten- en kattenfanaat die afgestudeerd is als journaliste, maar haar voorliefde voor de Nederlandse taal graag loslaat op jouw internet marketing campagne.

Bram

Over Bram

Deze fanatieke sportschoolganger praat je graag bij over de laatste wedstrijd van Manchester City en staat klaar om te sparren over jouw internet marketing campagne.

seo check

Benieuwd wat online marketing voor jou kan betekenen?

Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!

  • Hidden
  • Hidden