fbpx

Wat zijn de online marketing trends voor 2018?

4 jaar geleden aangepastLeestijd 5 minuten
Onwise » Trends » Wat zijn de online marketing trends voor 2018?

In elke branche spelen trends en als bedrijf is het de kunst om de balans te vinden tussen meegaan met nieuwe ontwikkelen en vasthouden aan wat al werkt. Contentmarketeer Pamela interviewde online marketeer Stefan over de online marketing trends voor 2018. Als online marketeer en SEO specialist is Stefan goed op de hoogte van nieuwe online ontwikkelingen in zijn vak. Ook in zijn eigen tijd leest hij graag online marketing blogs om zich te verdiepen in trends en om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen.

Iedere expert heeft zo zijn eigen kijk op trends, zo ook onze Stefan. In dit artikel vind je de online marketing trends die Stefan wel groot ziet worden in 2018.

6 online marketing trends voor 2018

Tijdens mijn gesprek met Stefan komt er duidelijk een zestal trends naar voren waarvan Stefan denkt dat die hun opmars gaan maken in 2018. Hij begint direct enthousiast over Machine Learning en Artificial Intelligence, zaken waar ik slechts vaag van gehoord had.

Machine Learning & Artificial Intelligence

“Machine Learning en Artificial Intelligence zijn algoritmes die je kunt zien als een computer die zelfstandig leert van grote hoeveelheden data van gebruikers”, begint Stefan. Grote bedrijven beschikken over ontzettend veel data die ze kunnen onderzoeken of filteren met zo’n algoritme. Maar hoe pas je dat toe en hoe weet je dat je de data goed interpreteert? Machine Learning is een onderdeel van Artificial Intelligence en is in staat om grote hoeveelheden uit te pluizen, te linken, te filteren, patronen en beelden te herkennen en zelfs voorspellingen te doen op basis van die geleerde patronen. Google past dit ook toe.

Google RankBrain is een soort machine learning die eigenlijk al wordt toegepast”, vervolgt Stefan. “Dit houdt in dat Google gaat kijken naar waar iemand eigenlijk op zoekt, dus wat voor zoekopdrachten mensen invoeren, en het herkent patronen van bezoekers op websites en van mensen die op bepaalde dingen zoeken. Ook vergelijkt Google RankBrain zoekopdrachten die op elkaar lijken om uiteindelijk altijd een zo relevant mogelijk resultaat te bieden.” En dat is ook precies de gedachte achter Machine Learning en Artificial Intelligence. Het is zeker niet nieuw, maar wel nog steeds trending, omdat dit blijft uitbreiden. “Als SEO specialist kun je op deze ontwikkeling inspelen door je online strategie aan te passen, omdat die switch er komt dat Google echt alleen de zoekresultaten gaat weergeven die werkelijk relevant zijn”, legt Stefan uit.

Voice search

“Wat ook veel meer voor gaat komen is Voice search. Daar worden steeds meer zoekopdrachten mee gedaan.” Stefan legt mij uit dat er een verschil is tussen de manier waarop iemand zoekt met voice search en de manier waarop iemand iets op zijn telefoon opzoekt. Daar zit zeker logica in, want als je bijvoorbeeld vraagt: ‘Google, wat kosten 50 appels?’, dan krijg je andere zoekresultaten dan iemand die als zoekopdracht ‘Kosten appels’ intypt. Wat heeft dit als gevolg? “De volgorde van de vraag is geheel anders, de hele query verandert en je moet op een andere manier gaan denken als het gaat om hoe je jouw website kunt verbeteren qua vindbaarheid”, zegt Stefan.

Wanneer ik Stefan vraag of Onwise hier iets mee kan doen op SEO-gebied, antwoordt hij: “Ja, wij kunnen daar zeker iets mee doen. Bijvoorbeeld in de manier waarop wij onderzoek doen naar zoekwoorden, hoe we teksten schrijven, content maken, links plaatsen en hoe wij websites indelen.” Voice search is dus duidelijk een trend die aandacht van ons verdient, zodat we ook in de toekomst vooruitstrevend kunnen blijven.

User Experience en User Engagement

”Wat ook veel belangrijker gaat worden is User Experience en User Engagement. Google gaat steeds meer kijken naar wat de echte ervaring is van een klant op een bepaalde website en dat wordt ook allemaal weer meegenomen in Machine Learning”, laat Stefan weten. “Ik denk dat User Experience een hele belangrijke trend wordt. Op dat gebied valt nog heel veel te behalen. Websites worden waarschijnlijk veel persoonlijker en campagnes worden ook veel persoonlijker ingericht.”

”Grote webshops krijgen heel veel data binnen die ze moeten verwerken. Met die data kunnen ze een soort profielen van bezoekers maken. Als je weet welke bezoeker er op je website of shop komt kun je op basis daarvan gaan optimaliseren”, legt Stefan uit. Verschillende gebruikers krijgen dan verschillende websites te zien die als het ware voor hen zijn gemaakt en op hun interesses zijn afgestemd. “Ik denk dat dit heel groot gaat worden”, besluit Stefan. “Dit is super hip, maar er gaat wel ontzettend veel tijd in zitten waardoor het nu alleen nog weggelegd is voor de grootste partijen.”

Mobile first

Natuurlijk kan er in een rijtje online marketing trends voor 2018 geen trend ontbreken die te maken heeft met de mobiele weergave van websites. ”Er wordt steeds meer mobiel gezocht, dus bedrijven moeten een goede mobiele variant van hun website hebben. Als dit groter en belangrijk wordt, dan gaan de prioriteiten verschuiven”, stelt Stefan.

”In de toekomst betekent dit misschien wel dat we de prioriteiten zo gaan verschuiven dat we eerst een mobiele versie van de website gaan maken en dan pas de variant voor de desktop”, vervolgt hij. Dat is wat de trend mobile first immers inhoudt. Stefan sluit de mobile first-trend af met een duidelijke boodschap: “Het wordt zeker voor onze klanten veel belangrijker om gewoon een goede mobiele variant van de website te hebben die converteert.” The expert has spoken.

Accelerated Mobile Pages (AMP)

Tot slot verwacht Stefan dat er meer mogelijkheden gaan komen met AMP pagina’s. Stefan: “AMP staat voor Accelerated Mobile Page. Dat is een soort hele snelle variant van een mobiele pagina. Het is veel beknopter en veel strakker, echt enkel geschikt voor mobiel, waardoor jouw webpagina heel snel wordt ingeladen”. Het idee dat de pagina nog sneller moet inladen, komt natuurlijk vanuit het idee dat hoe langer het duurt om een pagina in te laden, hoe meer bezoekers je kwijtraakt.

Accelerated Mobile Pages zijn de laatste jaren al goed ontwikkeld. “In het verleden waren er niet heel veel opties met AMP pagina’s, toen waren ze voornamelijk handig voor blogs en nieuwsberichten, maar nu voegt Google steeds meer mogelijkheden toe”, laat Stefan weten. Mogelijkheden die gaan uitbreiden zijn bijvoorbeeld meer visuele keuzes, meer functies voor een interactieve website en een pagina die visueel aantrekkelijker is.

Wat kun je nu zelf aanpakken?

Met veel van deze online marketing trends kun je niet (makkelijk) zelf aan de slag gaan. Het zijn trends die je in de gaten kunt houden en waar je in (kleine) stappen op in kunt spelen. Na dit trendartikel geef ik je daarom in een volgend artikel graag tips over hoe je wel zelf aan de slag kunt gaan om je eigen website te ontwikkelen op het gebied van online marketing.

Deel dit bericht
Internet marketing bureau

Benieuwd wat online marketing voor jou kan betekenen?

Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!

  • Hidden
  • Hidden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.