Iedere website-eigenaar zou het moeten doen: gebruik maken van pakkende title tags. Een title tag is de eerste, meestal blauwe en klikbare, regel die je ziet bij de resultaten van een zoekactie in Google. In feite is een title tag het visitekaartje van je website, die bezoekers moet overtuigen om te klikken. Toch wordt er door veel marketeers veel te weinig aandacht besteed aan title tags, vaak omdat men niet precies weet hoe ze werken en welk nut ze hebben. Daar wil Onwise graag verandering in brengen! In dit artikel leggen wij je alles uit wat je moet weten over title tags!
De title tag, ook wel SEO title of HTML title genoemd, gebruik je om de bezoekers te vertellen wat ze kunnen vinden en verwachten op je website. Het is heel belangrijk dat de title tag wervend, pakkend en krachtig is. De title tag moet er immers voor zorgen dat er meer bezoekers naar jouw website komen. Maar dat niet alleen! Ook voor zoekmachines hebben title tags een belangrijke functie. Zoekmachines gebruiken de titel namelijk om de relevantie van je website te bepalen. Dat maakt dat Google met behulp van, onder andere, title tags beslist of jouw website hoog in de zoekresultaten verschijnt of niet.
Het schrijven van een succesvolle title tag is niet een hele tijdrovende activiteit, maar vereist wel de nodige aandacht en kennis. Wat in ieder geval belangrijk is, is om voor elke pagina op je website een aparte title tag te maken. Wanneer je gebruik gaat maken van een template met overal dezelfde titel, verdwijnen je kansen in zoekmachines als sneeuw voor de zon, en dat wil je niet natuurlijk. Verder zijn er een aantal zaken die het succes van je title tag vergroten:
Uiteindelijk geldt dat voor iedere website en voor iedere bezoeker andere regels gelden. De sleutel is om te blijven experimenten met de title tag. Probeer uit welke de meeste kliks en de beste conversie oplevert, zo kom je vanzelf tot een succesvolle title tag!
Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!