Waarschijnlijk heb je al eens gehoord dat een goede linkbuilding strategie je helpt om hoger te scoren in Google. Maar wat veel mensen vergeten is dat naast externe backlinks, interne links ook erg belangrijk zijn voor je backlink profiel. Maar, wat is interne linkbuilding precies en hoe pas je dit toe? In deze blog gaan we hier dieper op in en geven we je tips hoe jij interne linkbuilding zelf kunt uitvoeren.
Waarschijnlijk heb je al eens gehoord dat een goede linkbuilding strategie je helpt om hoger te scoren in Google. Maar wat veel mensen vergeten is dat naast externe backlinks, interne links ook erg belangrijk zijn voor je backlink profiel. Maar, wat is interne linkbuilding precies en hoe pas je dit toe? In deze blog gaan we hier dieper op in en geven we je tips hoe jij interne linkbuilding zelf kunt uitvoeren.
Interne links zijn links waarmee je op een pagina van je eigen website naar een andere pagina op de website linkt. Het is dus een verwijzing van de ene pagina naar de andere. Deze links kunnen op verschillende manieren terugkomen op een pagina. Ze kunnen gewoon in de tekst staan, maar bijvoorbeeld ook in je menu, footer of in de broodkruimels.
Interne linkbuilding is belangrijk om verschillende redenen. Ten eerste is het goed voor de gebruiksvriendelijkheid op jouw website. Interne links zijn namelijk bedoeld om jouw bezoekers eenvoudig door de website te laten navigeren en de juiste pagina’s te bezoeken. Dit kunnen bijvoorbeeld diensten of productpagina’s zijn, maar ook andere blogposts. Naast gebruiksvriendelijkheid zijn interne links ook goed voor het doorgeven van linkjuice naar andere pagina’s op jouw website. Dit zorgt ervoor dat deze pagina’s beter vindbaar zijn en hoger scoren in Google. Door bepaalde zoekwoorden te koppelen aan de pagina’s wordt het voor zoekmachines eenvoudiger om deze pagina’s te scannen en vinden. Dit komt ook weer ten goede van je online vindbaarheid.
Het mooie aan interne linkbuilding is dat je het zelf kunt uitvoeren, je hebt dus alles compleet in de hand. Je weet immers zelf het beste welke content op je website staat. In de volgende stappen leggen we uit hoe jij zelf je interne linkbuilding kunt uitvoeren:
Ga eerst na welke pagina’s het belangrijkste zijn op jouw website. Denk hierbij bijvoorbeeld aan pagina’s die conversies bevatten, zoals productpagina’s.
Deze pagina’s moeten voor de bezoekers bereikbaar binnen in zo min mogelijk klikken vanaf de homepage. Hanteer de vuistregel van maximaal 2-3 kliks vanaf je homepage.
Maak gebruik van relevante anchorteksten. De anchortekst is het stukje tekst of woord dat je gebruikt voor je interne link. Dit moet het hoofdzoekwoord van de pagina bevatten waar je naartoe linkt. Gebruik dus niet ‘klik hier’ of ‘lees meer’.
Plaats niet te veel interne links op een pagina. Dit kan verwarrend zijn voor bezoekers en maakt een tekst onleesbaar. Gebruik ook nooit twee keer dezelfde interne link in een tekst.
Wil je meer weten over linkbuilding? Neem gerust contact op voor meer informatie. Eén van onze internet marketing adviseurs vertelt graag meer over de kracht van linkbuilding.
Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!