Zoekmachines hebben twee hoofdfuncties: crawlen en het opbouwen van een index en daarnaast het voorzien van van een gerangschikte lijst van websites die zij hebben bepaald als de meest relevante.
Je moet het internet voor je zien als een netwerk van haltes in een groot metrosysteem. Elke stop is een unieke webpagina. De zoekmachines hebben een manier nodig om elke tussenstop in kaart te brengen. Dit gebeurt door het zogenaamde crawlen.
Met koppelingen kunnen de geautomatiseerde robots van de zoekmachines, genaamd ‘crawlers’ of ‘spiders’, de vele miljarden onderling verbonden pagina’s op het internet bereiken.
Zodra de zoekmachines deze pagina’s hebben gevonden, ontcijferen ze de code en slaan ze geselecteerde stukken op in enorme databases om ze later opnieuw op te roepen wanneer ze nodig zijn voor een zoekopdracht. Om deze taak te volbrengen en alle pagina’s op te kunnen slaan, zijn er over de hele wereld verschillende datacenters gebouwd die deze gegevens op slaan.
Zoekmachines zijn antwoordapparaten. Wanneer een persoon online zoekt, doorzoekt de machine miljarden documenten en doet twee dingen: het toont en filtert alleen de resultaten die relevant zijn voor de zoekopdracht; en ten tweede rangschikt het die resultaten aan de hand van de populariteit van de websites. SEO beïnvloedt hierin beide aspecten van relevantie en populariteit.
Voor een zoekmachine betekent relevantie meer dan het vinden van een pagina met de juiste woorden. In het begin van het internet gingen zoekmachines niet veel verder dan dit en was het mogelijk om met 100x hetzelfde zoekwoord op je website bovenaan de zoekresultaten te komen. In de loop der jaren is dit echter aangepast en beïnvloeden honderden factoren de relevantie en populariteit.
Populariteit en relevantie worden niet handmatig door de zoekmachines bepaalt. In plaats daarvan wordt gebruik gemaakt door verschillende wiskundige vergelijkingen (algoritmes) om het kaf van het koren te scheiden (relevantie), en vervolgens om het koren te rangschikken in volgorde van kwaliteit (populariteit). In onderstaande afbeelding valt te zien dat op Onwise op basis van het zoekwoord ‘Internet marketing’ het meest relevant en populair is.
Deze algoritmes bevatten vaak honderden verschillende factoren. Op het gebied van zoekmachinemarketing worden deze ‘ranking factors’ genoemd. In dit artikel vind je een lijst met meer dan 200 ranking factoren.
De algoritmes van Google zijn lastig en bieden weinig inzicht in hoe je betere resultaten kan behalen of meer verkeer kan generen naar je website. Op de website van Google Webmasters staat vermeldt hoe je hoog in Google kan scoren:
Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!