Artikel door Niek

Hoe werkt adverteren op Google?

2 maanden geledenLeestijd 5 minuten

Vraag jij je af hoe adverteren op Google werkt? Google adverteren wordt ook wel Google Ads genoemd. Dit is een online advertentie systeem dat ervoor zorgt dat je tegen bepaalde kosten, advertenties kan laten tonen in de zoekresultaten van Google. Op deze manier krijgt je website meteen een goede positie in de zoekresultaten. Maar hoe werkt adverteren op Google precies? Daar gaan we in dit blogartikel verder op in.

E-learning voor online groei

Start met de Onwise Academy

Hoe werkt adverteren op Google?
Onwise Internet Marketing B.V. » SEA » Hoe werkt adverteren op Google?

Wat is adverteren op Google?

We beginnen met uitleggen wat Google adverteren precies is. Dit is zoals hierboven genoemd het advertentieplatform van Google en wordt ook wel zoekmachine adverteren genoemd. Wanneer je een bepaald zoekwoord gebruikt in de zoekmachine, zie je meteen dat er een aantal advertenties bovenaan de zoekresultaten van Google staan. Iedere keer wanneer er op een van de advertenties geklikt wordt, moet de adverteerder een bepaald bedrag betalen. Adverteren op Google is heel erg populair, omdat je meteen een goede positie in de zoekresultaten van Google bemachtigt. De positie van de advertentie in de zoekresultaten, is echter afhankelijk van een aantal factoren. Zo zijn de gerichtheid, kwaliteitsscore, landingspagina en meer.

Hoe werkt het?

Maar hoe werkt adverteren op Google? Op die vraag geven we nu antwoord. Het is allereerst van belang om stil te staan bij de verschillende elementen waaruit Google Ads is opgebouwd. Google Ads is opgebouwd uit een account, campagne(s), advertentiegroepen en een zoekwoord. Wanneer een zoeker een bepaald zoekwoord invoert in zoekmachines zoals Google dat in jouw campagne voorkomt, worden jouw advertenties getoond. Om ervoor te zorgen dat de advertenties zo vaak mogelijk getoond worden, raden we aan om voor iedere productcategorie een campagne op te zetten. Vervolgens bestaat een campagne weer uit meerdere advertentiegroepen. En die advertentiegroepen? Die bestaan weer uit verschillende typen van een bepaald product.

Voorbeeld

Heb je een fietsenwinkel? In dat geval kan je bijvoorbeeld een campagne opzetten die gericht is op ‘fietsen’. Binnen de campagne maak je verschillende advertentiegroepen aan, zoals bakkersfietsen of mountainbikes. En binnen die advertentiegroepen stel je verschillende advertenties op die op een bepaald product gericht zijn. Vervolgens geef je die advertentiegroep een aantal zoekwoorden mee. Zoekt iemand bijvoorbeeld op het zoekwoord ‘witte bakkersfiets kopen’, en dit zoekwoord staat in jouw advertentiegroep, dan verschijnt deze advertentie in de betaalde zoekresultaten van Google. Middel Google adverteren kun je dus heel gericht adverteren.

Bieden in een advertentieveiling

Maar hoe kom je aan een plek bovenaan de zoekresultaten van Google? In Google Ads wordt de positie bepaald aan de hand van een advertentieveiling. Iedere keer wanneer iemand een zoekwoord invult in Google of een website met daarop advertenties bezoekt, wordt er een hele snelle veiling gehouden. Vervolgens berekent Google Ads een score, ook wel advertentierangschikking genoemd, voor iedere advertentie. Op deze manier bepaald de rangschikking of de advertentie in aanmerking komt voor weergave. Doorgaans worden advertenties met de hoogste rangschikking, weergegeven op de toppositie. Vervolgens wordt de advertentie met de daarop volgende rangschikking op de tweede positie weergegeven. Deze rangschikking is afhankelijk van de volgende factoren:

  • Het bod
  • De kwaliteit van de advertenties en de bestemmingspagina
  • Drempels voor rangschikking
  • Context zoekopdracht
  • Het verwachte effect

Kosten

Wat je uiteindelijk betaalt voor het laten tonen van de advertentie, is geheel afhankelijk van de maximale kosten per klik. Je betaalt dus alleen wanneer iemand echt geïnteresseerd is in het product of de dienst die je aanbiedt. Bovendien bepaal je ook het gemiddelde bedrag dat je per dag wilt uitgeven, waardoor je de volledige controle hebt over het budget. Wanneer er op bepaalde dagen meer mensen op de advertentie klikken, is het mogelijk om twee gemiddelde dagbudgetten in te stellen. Op deze manier loopt men geen kansen op omzet mis wanneer het maximale aantal klikken bereikt is.

Meer weten?

Meer weten over adverteren op Google, of wil je meteen bovenaan de zoekresultaten van Google staan? Neem voor het bespreken van de mogelijkheden gerust contact op met een van de adviseurs.

Deel dit bericht
Niek

Over Niek

Is net zo fanatiek in het volleybalveld als in de online marketing. Een echte teamplayer die jouw campagne naar het beste resultaat smashed.

Internet marketing bureau

Benieuwd wat online marketing voor jou kan betekenen?

Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!

  • Hidden
  • Hidden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.