Een van de belangrijkste elementen voor het bouwen van een online marketingstrategie voor SEO is het gevoel hebben voor het publiek dat je website bezoekt. Zodra duidelijk is wat deze doelgroep zoekt, kan je die gebruikers effectiever bereiken en behouden.
Daarom wordt ook aangeraden om een website voor de gebruikers in te richten en niet voor de zoekmachines. Er zijn voornamelijk drie typen zoekopdrachten die gebruikers van zoekmachines uitvoeren:
Wanneer een bezoeker een zoekopdracht in Google invoeren en op jouw website terechtkomen, zijn ze dan tevreden met wat ze vinden? Dit is dagelijks de belangrijkste vraag voor Google. De belangrijkste actie van een zoekmachine is het tonen van relevante zoekresultaten aan hun gebruikers. Daarom is het dus belangrijk om de website in te richten op basis van de gebruikers.
Hoe mensen zoekmachines gebruiken, is in de loop der jaren veranderd, maar de principes van het uitvoeren van een zoekopdracht blijven grotendeels gelijk. De meeste zoekprocessen gaan ongeveer als volgt:
Kijkend naar het brede gebruik van zoekmachines is het belangrijk om tijd te besteden aan zoekmachine optimalisatie. Zo gebruikt al meer dan 76% van de mensen zoekmachines als nieuwe ‘Gouden gids’ om lokale informatie te vinden. Wereldwijd is onderzoek gedaan naar de grootste zoekmachines.
Op nummer één staat Google met ruim 91%, gevolgd door Yahoo en Bing die elk ongeveer 4% van de gebruikers bedienen. Met een jaarlijkse groei van 20% in het aantal zoekopdrachten is het tijd om zelf bezig te gaan met de zoekmachine optimalisatie.
Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!