Google Core updates; het wordt gezien als één van de grootste uitdagingen voor SEO-specialisten. De algoritme update van 5 mei, onderdeel van een grotere Core update, betekende slecht nieuws voor websites met parasite SEO. Maar wat is parasite SEO en welke soort websites ervaren de nadelige gevolgen van deze Google updates? In dit artikel gaan we dieper in op deze onderwerpen. Daarnaast beschrijven we welke SEO-strategie wél werkt en hoe jij daar op kunt inspelen.

Meerdere keren per jaar rolt Google updates uit die impact hebben op de algoritmen van zoekmachines. Na iedere update blijft het dan ook spannend om te zien of een update effect heeft op jouw website of niet. De Core update van afgelopen maart is ook geen uitzondering, het uitrollen van deze update duurde zelfs tot en met eind mei. Sinds deze Google Core update constateren we bij Onwise dat talloze externe websites hierdoor geraakt zijn. Vooral websites die parasite SEO hebben toegepast ondervonden de nadelige effecten nadat de organische resultaten al waren verslechterd sinds het uitrollen van de voorgaande updates.

Wat is parasite SEO?

Ben je nog niet bekend met de term parasite SEO? Parasite SEO is een strategie waarbij websites met een lage autoriteit hun content plaatsen op websites met een hogere autoriteit. Maar wat is het doel van deze strategie? Het woord ‘parasite’ zegt het eigenlijk al. Meeliften en scoren op bepaalde zoekwoorden waarbij dit met een eigen website niet zou lukken. Op deze sluwe manier profiteert een website met een lage autoriteit van de sterke autoriteit van een andere website. Vervolgens kan een website met een lage autoriteit hoger in de zoekresultaten ranken dan het eigenlijk verdient, wat natuurlijk resulteert in meer verkeer. Google beschouwt deze praktijken als problematisch omdat het wordt gezien als manipulatie van het zoekalgoritme, in plaats van het bieden van unieke waarde.

Hoe werkt parasite SEO in de praktijk?

In de praktijk komen we verschillende manieren tegen hoe websites gebruik maken van deze strategie. De meest voorkomende vormen zijn:

  • Blogs: denk hierbij aan gastblogs op websites die een hogere autoriteit hebben dan je eigen website. Door een gastblog te plaatsen op een site met een hogere autoriteit, sta je met deze blog sneller bovenaan. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat veel bezoekers deze gastblog lezen en uiteindelijk worden doorverwezen naar je website
  • Forums: het is ook mogelijk om vanaf forums naar jouw website te verwijzen. Veelvoorkomende voorbeelden zijn platforms zoals Reddit of Tweakers. Deze forums hebben van zichzelf al een hoge autoriteit en veel bezoekers, wat kan zorgen voor extra verkeer naar jouw website
  • Sociale netwerken: tot slot kun je vanaf sociale netwerken naar jouw website verwijzen. In de praktijk gebeurt dit vaak via platforms zoals Facebook, X en LinkedIn

De toepassing van deze strategie is ook zichtbaar in de zoekmachine van 14 mei 2023. Om je een beeld te geven van hoe het in de praktijk voorkomt, hebben we een voorbeeld van wanneer je op de Amerikaanse markt naar ‘weight loss pills’ zoekt. Zie het screenshot hieronder:

Zoals je kunt zien, bestaan bijna alle websites in de top 10 uit sites met een Domain Rating (DR) van boven de 70, wat onder andere wijst op een hoge autoriteit. Een blik op de inhoud van deze pagina’s onthult echter parasite SEO-praktijken. Veel van deze pagina’s bestaan namelijk uit gastblogs of andere artikelen afkomstig van externe websites. In deze gastblogs vinden we links naar affiliate websites met een lagere autoriteit, die via deze hooggeplaatste sites extra verkeer proberen te genereren om uiteindelijk geld te verdienen.

Om het effect van de Algoritme update van mei 2024 te beoordelen, vergelijken we hetzelfde zoekwoord in dezelfde markt op 13 mei 2024. Deze vergelijking tussen beide screenshots laat zien dat de zoekresultaten aanzienlijk veranderd zijn en dat parasite SEO op de lange termijn niet wordt aangeraden. Zo zijn de gastblogs verdwenen en hebben pagina’s met eigen sterke content betere posities gekregen. Echter is er één overeenkomst: de autoriteit scores zijn nog steeds hoog, wat laat zien dat autoriteit nog altijd een belangrijke pijler is binnen SEO.

De resultaten van parasite SEO op specifieke websites

Welke websites zijn het meest getroffen door de Google Core update van mei 2024? Bovenstaande voorbeelden laten vooral het effect op de totale zoekresultaten zien, maar vanuit de praktijk zien we dat met name affiliate websites het hardst zijn geraakt. Sinds de Google Core update in maart 2024 zagen veel affiliate websites het aantal bezoekers op hun website al dalen, maar probeerden ze dit nog enigszins te redden door middel van parasite SEO. Ondanks meerdere waarschuwingen vanuit SEO-experts, zijn er toch verschillende websites die deze strategie uit koppigheid hebben toegepast. De organische resultaten van deze websites zien er als volgt uit:

Ook zien we dat dit soort websites geraakt worden op de hoeveelheid organische zoekwoorden waar de website op rankt. Dit ziet er bij een van deze websites als volgt uit:

Voorkom parasite SEO in je eigen strategie

Zoals eerder geconcludeerd, gaat parasite SEO in tegen de richtlijnen van Google. Het is dan ook verstandig om elke vorm van parasite SEO te vermijden. Controleer daarom altijd eerst de kwaliteit van de website waar je jouw gastblog op wilt plaatsen. De kwaliteit kan worden beoordeeld door diverse metrics. Een van de belangrijke signalen is het organische verkeer van de website, is deze stijgend of dalend sinds maart 2024? Verder is het ook goed om te controleren of andere gastblogs op de website geïndexeerd worden. Tot slot kun je kijken naar de ontwikkeling van de organische zoekwoorden. Controleer of je grote schommelingen kunt ontdekken in de top 10 posities.

Maak je zelf veel gebruik van gastbloggers op je eigen website en wil je voorkomen dat je wordt getroffen? Zorg er dan voor dat je alle content die je plaatst goed nakijkt, zodat je zeker weet dat er geen blogs tussen zitten die gebruik maken van deze strategie. Daarnaast blijft het verstandig om je eigen website te voorzien van originele content die door jezelf of door collega’s binnen het bedrijf geschreven is. Hierdoor weet je zeker dat je de nadelige effecten van parasite SEO niet zult ervaren.

Welke strategie moet ik hanteren om succes te boeken met SEO?

Een aspect dat Google constant blijft benadrukken voor succesvolle SEO, is het belang van sterke en relevante content. Dit blijft ook in de komende periode zeker van onschatbare waarde voor je website. Zorg er dus voor dat de content goed aansluit bij de intentie van het zoekwoord. Geven verschillende SEO-tools aan dat een zoekwoord vooral een informatieve zoekintentie heeft? Zorg er dan ook voor dat je content informatief ingestoken is. Wanneer de content écht relevant is voor de eindgebruiker, zul je zien dat het mogelijk is om goed te ranken, mits je je op de juiste zoekwoorden focust.

Met elke Google Core update wordt de nadruk steeds meer gelegd op de kwaliteit en relevantie van de content. Daarom vinden we het niet alleen essentieel om bestaande content te evalueren en eventueel bij te werken, maar bereiden we ons ook voor op de mogelijke toekomstige updates vanuit Google. Zo is jouw website helemaal up-to-date volgens de laatste Google richtlijnen en ben je voorbereid op de implementatie van Google’s AI Overview.

Zoals in deze blog te lezen heeft de Google Core update een impact gehad op verschillende websites. We zijn nieuwsgierig naar de toekomst van affiliate websites en volgen dit op de voet. De Google Core updates vragen om een doorlopende focus op het verbeteren van SEO. Merk je dat je als bedrijf te weinig tijd hebt om onvoldoende up to date te blijven en je SEO op hoog niveau te houden? Neem dan gerust contact op of vraag een vrijblijvende SEO audit bij ons aan. Ons team met specialisten denkt graag met je mee! Tot de volgende!

Geschreven door

Benieuwd wat online marketing voor jou kan betekenen?
Neem dan gerust contact op

Onwise beeldmerk
Onwise - We are On it Onwise - We are On it