De consument bestelt steeds meer en meer online, al helemaal in deze tijden waarin we vanwege COVID-19 zo veel mogelijk thuis blijven. Je klanten zijn op zoek naar een bepaald product en komen op jouw webshop terecht. Deze klanten wil je natuurlijk overtuigen van het doen van een conversie. Je wil ze een offerte laten aanvragen of contact laten opnemen, maar het liefst heb je natuurlijk dat ze een bestelling plaatsen in je webshop. Ja, toch?
In dat geval is het van belang dat jij de (potentiële) klant overtuigt, bij voorkeur in een oogopslag. Dankzij goede productfoto’s en productbeschrijvingen kan de klant snel zien wat je verkoopt. Maar waarom zijn goede productfoto’s- en beschrijvingen van groot belang, en hoe maak je die?
Je wilt de klant overtuigen met je beeldmateriaal. Iets bekijken gaat immers een stuk sneller dan iets lezen. Eerst overtuig je de klant met kwalitatieve sprekende productfoto’s die de klant in een oogopslag een indruk geven van het product. Hierbij is het van belang dat je de klant van zo veel mogelijk informatie voorziet in een aantal productfoto’s. Voeg dus niet een enkele foto van een product toe, maar meerdere.
Denk hierbij aan een foto van de voorkant, achterkant, een close up en een foto van hoe het product er in gebruik uit ziet. Gebrek aan informatie roept namelijk vragen en twijfel op bij de klant en vergroot de kans op producten die retour worden gestuurd. Laat dus vooral niets te wensen over.
Is er genoeg beeldmateriaal, zijn de foto’s scherp en zijn de details van de producten wel duidelijk? We geven je een aantal tips voor goede productfoto’s:
Zodra de productfoto’s de klant overtuigd hebben, wil de klant meer te weten komen over het desbetreffende product. Aan de hand van de productbeschrijving komt de klant meer te weten over het desbetreffende product. Deze beschrijving heeft direct invloed op de verkoop, omdat klanten vanaf de productpagina’s overgaan tot het doen van wel of geen aankoop.
Wanneer een klant na het lezen van de productbeschrijving nog vragen heeft, is de productbeschrijving niet goed geschreven. Dan heeft de tekst zijn werk simpelweg niet gedaan, helaas. Door de vragen te beantwoorden die de lezer van de productbeschrijving heeft, toon je dat je exact begrijpt wat de klant wil en wat hij of zij belangrijk vindt.
Hoe stel je een goed verkopende productbeschrijving op? Hou de volgende tips in het achterhoofd:
Nu weet je waarom productfoto’s en productbeschrijvingen tot meer verkoop en minder retouren leiden. Je kunt zelf aan de slag met de tips, of de klus overlaten aan een professional zoals een fotograaf, schrijver of content marketeer. Maar dat laten we helemaal aan jou over.
Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!