Het maximale halen uit je Ads budget, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Natuurlijk, je wil een zo hoog mogelijk rendement behalen met zoekmachine adverteren, maar dat is ook meer een doel dan een middel. Hoe doe je dat nu precies, het maximale uit je Google Ads budget halen? We leggen het in deze blog uit.
Om het maximale uit je Ads budget te halen moet je eerst doorgronden hoe het budget werkt. In principe is het eenvoudig. Je betaalt namelijk per klik op je advertentie. Daarnaast werkt Google Ads met een gemiddeld dagbudget, wat betekent dat de exacte kosten per dag kunnen verschillen maar dat aan het eind van de maand niet meer dan de gestelde maximum wordt uitgegeven. Zo spelen je advertenties op flexibele wijze in op het feit dat op sommige dagen simpelweg meer mensen op de advertenties klikken. Op dergelijke dagen wil je niet dat je halverwege de dag al door je budget heen bent, terwijl op rustige dagen de helft van het budget overblijft.
Het optimaliseren van je Ads-campagne(s) doe je het beste stap voor stap:
De budgetverdeling heeft betrekking op hoe jij je budget over je verschillende campagnes verdeeld. Let hierbij op de volgende zaken:
Deze informatie tezamen geeft je een goed overzicht van welke campagnes het beste draaien en in welke campagnes je juist meer of minder geld moet steken.
Dan kun je kijken naar de biedingen en de kosten van de zoektermen waar je op biedt. Ads werkt aan de hand van zogenoemde biedingen. Telkens als iemand een zoekterm invoert in Google berekent het algoritme automatisch wat de prijs per klik – ook wel de Cost Per Click of CTC genoemd – moet zijn. Je doet met je Ads campagne als het ware een bod op bepaalde zoekwoorden in de hoop dat je advertentieruimte krijgt voor die zoekterm. Sommige zoektermen hebben een hogere prijs dan anderen. Het is daarom zaak om te onderzoeken of de duurdere zoekwoorden relevant zijn voor jou en de meerprijs waard zijn.
Jouw SEA campagne valt en staat met goede targeting. Met targeten bedoelen we natuurlijk het op het juiste moment en aan de juiste mensen laten zien van de advertentie. Dit zorgt immers voor meer voor conversies. Google Ads heeft verschillende opties voor targeting. Zo kun je bereiken op basis van: wie ze zijn, waar ze wonen, wat hun interesses en gewoontes zijn, waar ze op zoeken en of ze in het verleden op een van je advertenties hebben geklikt.
Een aspect van een Ads-campagne dat vaak over het hoofd wordt gezien is de daadwerkelijke SEA-landingspagina en de , ofwel de plek waar mensen die op je advertentie klikken (en dus budget kosten) terechtkomen. Vaak is de kwaliteitsscore die Ads geeft hier een goede indicatie van. Als deze laag is (onder de 7) loop je én conversies (bestellingen, contact, et cetera) en dus omzet mis én verspil je als het ware je Ads budget. Zorg er daarom voor dat de content op de SEA-landingspagina overeenkomt met de advertentie, de juiste zoektermen gebruikt, geoptimaliseerd is voor Ads en bezoekers aanzet tot conversie.
Wil je snel resultaat boeken? Dan is zoekmachine adverteren met Google Ads absoluut een goede keuze, mits je het maximale uit je Ads budget haalt. Gelukkig staan onze SEA-specialisten te trappelen om je hierbij te helpen. Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek met een van onze adviseurs.
Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!