Google Adwords is een advertentieprogramma van Google. Met Google Adwords kan je adverteren in de zoekresultaten van Google. Voor jouw advertentie kies je een zoekopdracht waarbij deze wordt getoond.
Je betaalt per klik op je advertentie. Bij Google Adwords adverteer je op zoekwoorden, ook wel keywords genoemd. Het zijn woorden of woordcombinaties die de gebruikers van Google intypen om iets op te zoeken. Iemand zoekt op een bepaalde zoekterm en vervolgens wordt jouw advertentie getoond aan de rechterkant van de pagina. Wanneer de bezoeker van Google op jouw advertentie klikt, betaal je daar een bedrag voor. De prijzen voor het adverteren verschillen nogal per zoekwoord. Woorden zoals ‘verzekering’ en ‘lening’ zijn de duurste woorden. De prijzen zijn dan rond de €15 per klik.
Google Adwords kan ervoor zorgen dat je binnen een paar minuten bovenaan in de zoekresultaten kunt komen. Wel moet je letten op dat jouw website voldoet aan de eisen van zoekmachine optimalisatie. Google beoordeeld jouw zoekwoorden in het zoeknetwerk met een bepaalde score, dit is de kwaliteitsscore. Scoor je boven de 7, dan wordt je beloond en hoef je per klik minder te betalen. Om aan deze eisen te voldoen moet de advertentie aansluiten bij de content van jouw advertentie. Daarnaast kijkt Google of de bezoekers van de advertentie snel jouw website weer verlaat. Ben jij relevant en lever je goede kwaliteit, dan betaal je minder. Zo eenvoudig is het!
Wanneer je een account hebt aangemaakt en krediet hebt toegevoegd, kan je het budget bepalen. Je kan kiezen voor kosten per klik of bijvoorbeeld een dagbudget. Wanneer je dit laatste hebt ingesteld, dan worden je advertenties uitgezet als het dagbudget is bereikt. Op deze manier heb je zelf in de hand hoeveel geld je uitgeeft. Je hebt altijd de mogelijkheid om dit weer aan te passen!
Hoewel het vrij makkelijk is om een advertentie te plaatsen, is het toch moeilijk om er goede resultaten mee te halen. Google Adwords is dan ook een studie op zich. Wanneer je niet goed met Google Adwords omgaat, kan dit je erg veel geld kosten. Het is niet zomaar iets wat je in een middagje doet, het biedt vele mogelijkheden. Verdiep je er goed in en loop niet direct te hard van stapel.
Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!