Op 5 oktober 2023 was het zover: een event georganiseerd door Frankwatching met een programma gericht op generatieve AI-content. In het Beatrixgebouw van de Jaarbeurs in Utrecht verzamelden contentmakers, beginners en gevorderden in AI en iedereen die ook maar interesse toont in de tech-ontwikkeling die zich dagelijks innoveert.
Onze content specialisten Fleur en Thavily waren deze nazomerse middag ook aanwezig en vertellen je graag over de kennis die zij hebben opgedaan tijdens de vier sessies die op het programma stonden. Lees verder!
Inmiddels ben je bekend met AI, maar wat houdt generatieve AI precies in? Volgens de default 3.5 versie van ChatGPT verwijst generatieve AI naar een type kunstmatige intelligentie dat in staat is om nieuwe inhoud te genereren die door mensen lijkt te zijn gemaakt. De inhoud waar je aan kunt denken is tekst, afbeeldingen, geluiden en video’s. Door geavanceerde algoritmen te gebruiken waarop het AI-model getraind is, creëer je creatieve en hyperrealistische output die vervolgens te gebruiken is voor verschillende doeleinden.
Hoe kan een bedrijf generatieve AI op slimme wijze inzetten? Dankzij Mark van Nieuwenhoven, creative technologist bij The Post, leerden we tijdens de eerste sessie door middel van diverse use cases van Nederlandse topbedrijven over het belang van experimenteren met AI. Verder keken we mee met hoe je de saaie pixelpatronen van QR-codes met AI om kunt zetten in een combinatie van beeld en code. Hiermee is het mogelijk om een QR-code op een webpagina, poster of flyer een functionele twist te geven waarin je branding of beeldmateriaal terugkomt. Tegelijkertijd wordt een potentiële klant ook uitgenodigd om jouw website te bezoeken door middel van een QR-code.
Enkele interessante AI-tools die voorbij kwamen waarmee je beeldmateriaal naar wens kunt ontwikkelen zijn Midjourney, Dall-E en Stable Diffusion. Midjourney gebruik je bijvoorbeeld door een tekstprompt in te voeren binnen een hiervoor aangemaakte Discord-server, waarna de tool voor je aan de slag gaat. Pas de belichting, gebruikte cameralens, de saturatie en compositie aan, en laat deze krachtige generator het werk voor je doen. Dit is met name interessant bij storytelling en beeldmateriaal waarbij je je boodschap af wil stemmen op het individu.
De meesten van ons komen enkel in aanraking met de voorzijde van AI. We gebruiken tijdens onze werkzaamheden tools zoals het welbekende OpenAI’s ChatGPT, Google’s Bard en Midjourney, maar staan er niet bij stil dat het technische aspect een integraal onderdeel is van alle AI-tools die we maar op het internet kunnen vinden. Chief AI-architect Willem Meints van AIgency nam ons mee in een sessie waarin hij zijn expertise deelde over de bouwblokken van AI, taalmodellen zoals ChatGPT, het trainen van artificial intelligence en het slim inzetten van prompts. Want wist je bijvoorbeeld dat het maanden of zelfs jaren duurt om AI te trainen?
Door de jaren heen heeft ChatGPT 3.5 ruim 45TB aan data verzameld, maar weet het enkel dingen waar het taalmodel op getraind is en gevoed heeft gekregen. Denk bijvoorbeeld aan hoe ChatGPT altijd vriendelijk antwoord geeft op je vragen. Dit gedrag is het taalmodel aangeleerd. Ook is het belangrijk om ChatGPT een duidelijk doel te geven. Zorg ervoor dat je vraagstelling zo concreet mogelijk is geformuleerd en gebruik ChatGPT 3.5 voor snelheid, aanbevolen door AI-professionals. Wil je toegang hebben tot meer informatie? Dan is de betaalde ChatGPT 4 de oplossing, al werkt deze minder snel.
De sessie waar wij na afloop het meest over te spreken waren, was zonder twijfel de volgende. Aandachtig luisterden we naar de pakkende woorden van Jurjen Jongejan van Valantic. “Hoe haal je het maximale uit generatieve AI?” luidde het onderwerp. Als content specialisten weten wij als geen ander dat sterke content ‘human’ hoort te zijn. Binnen ChatGPT heb je de optie om de ‘human written’-prompt van de veelgebruikte extensie AIPRM in te zetten en de gewenste tone of voice aan te passen, maar het eindresultaat versterk je door AI-gegenereerde content door een mens van vlees en bloed te laten tweaken. Want alhoewel ChatGPT het produceren van content vergemakkelijkt doordat het complete teksten kan genereren, is het zeker niet het geval dat het een vervangend middel is.
Sterke human written-content loont voor nu én in de nabije toekomst. Door te blijven focussen op de SEO-tekstuele richtlijnen, de human written-touch, het EEAT-model en hyperpersonalisatie kan je pagina hoog blijven ranken in de zoekresultaten en is het gebruik van generatieve AI slechts een onderdeel van een groter geheel. Bovendien wordt Google steeds slimmer en is het belangrijk om een gezonde mix van generatieve AI- en human written-content toe te passen. Wat wij met name hebben geleerd, is dat generatieve AI de grootste impact heeft op de e-commerce, werkefficiëntie en de customer journey en -experience.
Content marketing is een breed begrip. Het gaat namelijk nog veel verder dan enkel het schrijven van teksten om deze tak van marketing in te zetten. Zo zijn er tal van AI-tools die je in kunt schakelen om een volledige campagne – van tekst tot beeld tot geluid – in een mum van tijd te realiseren. Tijdens de interactieve demo-sessie door Charida Dorder, oprichtster van aiformarketingacademy.com en auteur van ‘AI in Marketing’, werd met behulp van kunstmatige intelligentie een winterse kerstcampagne voor een fictief hotel opgezet. Hierbij leerden we bijvoorbeeld ook over de risico’s en beperkingen van deze AI-tools op het gebied van intellectuele eigendomsrechten.
Het is belangrijk om zo specifiek mogelijk te zijn in je vraagstelling om het gewenste resultaat te bereiken. Wat is de rol van degene die de campagne op gaat zetten? Wat is de doelgroep? Wat voor soort hotel is het en wat is de locatie? Wat zijn toepasselijke namen voor het evenement? Wanneer je deze factoren in gedachten houdt, merk je dat ChatGPT met gemak een complete campagne opzet. Vervolgens laat je ChatGPT een gedetailleerde prompt voor Midjourney opstellen en is het mogelijk om het taalmodel een script voor een voice-over te laten schrijven, zodat de basis van je campagne rond is.
De hoeveelheid content heeft een nog snellere groei gezien sinds de komst van ChatGPT,, maar bijkomend zijn we er nu nog meer van overtuigd hoe belangrijk de kennis van SEO en content is. Zo kun je ChatGPT inzetten om complete teksten te laten genereren, maar is dit nooit genoeg om de concurrentie voor te blijven en klanten naar een hoger niveau te tillen. Google prefereert namelijk human written-content boven AI written omdat het is afgestemd op de pains en gains van de klant, maar er ook op de SEO-tekstuele richtlijnen wordt gelet.
Tijdens deze sessies hebben wij geleerd dat experimenteren met AI-tools van groot belang is en dat AI vooral een middel is om je werkzaamheden te stroomlijnen. Verken diverse tools, ontdek hoe en waarvoor je ze in kunt zetten en vergeet niet dat A/B testen een essentieel onderdeel hiervan is. Bovendien liggen er met generatieve AI grote kansen op het gebied van personalisatie, wat blijvend veel impact heeft op de customer experience en -journey én je onderneming.
Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!