Jaarlijks gebeurt er veel op het gebied van online marketing trends, dit geldt natuurlijk ook zeker voor het specifieke domein van e-mail marketing. Zo is de ontwikkeling van AI ook toe gedrongen binnen e-mail marketing en is de combinatie van zero & first-party data belangrijker dan ooit.

Om je helemaal bij te praten voor de rest van het jaar 2024 hebben we een aantal van de belangrijkste trends voor jou op een rijtje gezet.

Het is essentieel om je e-mail marketingstrategie altijd te blijven analyseren en updaten. We raden dan ook zeker aan om de onderstaande trends mee te nemen in jouw strategie.

Trend 1: AI en e-mail marketing

Het zal je niet ontgaan zijn dat Artificial Intelligence in 2023 een enorme opmars heeft gemaakt binnen de wereld van online marketing. Deze opmars zet zich in 2024 zeker voort, zo ook op het gebied van e-mail marketing. Veel e-mail marketing platforms zoals Mailchimp hebben gedurende 2023 niet stilgezeten en hebben geïntegreerde AI-functies toegevoegd aan hun services. Zo heeft Mailchimp, met de kracht van GPT AI, meer dan 20 nieuwe tools toegevoegd aan hun platform, via hun nieuwe Email Content Generator. Hieronder lichten we een aantal belangrijke nieuwe features toe:

Campagnetitels en content schrijven met AI

Met behulp van GPT AI is het binnen Mailchimp nu mogelijk om razendsnel nieuwe campagnetitels en content te laten schrijven, of bestaande content te laten optimaliseren. Met een simpele prompt waarmee je beschrijft wat het doel van e-mail is, kan je in een handomdraai volledige stukken content genereren.

Verzenddag en -tijd optimalisatie

Aan de hand van bestaande data binnen je Mailchimp account en benchmarks vanuit jouw branche, kun je nu direct advies krijgen op het gebied van de ideale verzenddag en -tijd voor jouw campagnes. Het tijdrovende noteren en analyseren van open- en klikratio’s binnen Excel wordt zo een stuk makkelijker gemaakt.

AI-powered templates, designs en meer

Waar Mailchimp al een tijd de Creative Assistant aanbood om templates en afbeeldingen te optimaliseren, is het nu ook mogelijk om met AI volledige templates en designs te laten creeëren via de Creative Assistant. Deze gegenereerde designs kunnen daarna nog aangepast worden naar jouw wens.

Stockfoto suggesties

Beschik je niet over een goedgevulde mediabibliotheek, maar ben je toch op zoek naar die ene foto die perfect aansluit bij je bericht? Mailchimp geeft je nu supersnel advies voor de perfecte stockfoto die aansluit bij jouw e-mail en het verhaal dat je wilt vertellen.

Trend 2: Zero & first-party data

Nu steeds meer platformen stoppen met het aanbieden van third-party cookies, is de focus op het verzamelen van zoveel mogelijk first-party data al een tijd een hoge prioriteit binnen online marketing. Om deze first-party data nog meer kracht bij te zetten, is het verzamelen en gebruiken van zero-party data belangrijker dan ooit. We zien 2024 dan ook als het jaar van zero-party data, met focus op de kracht van combinatie met first-party data. Op deze manier kan jij je doelgroep zo persoonlijk mogelijk bereiken.

Wat is het verschil tussen zero & first-party data?

Zero-party data

Zero-party data betekent data die vrijwillig en handmatig door jouw klant aan jou is afgegeven, waardoor dit de meest betrouwbare bron van data is. Om ervoor te zorgen dat jouw klanten zoveel mogelijk zero-party data met jou delen, kan je werken met verschillende soorten incentives. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het geven van korting of het geven van exclusieve vroege toegang tot een nieuw product.
Enkele vormen van zero-party data:

  • Naam
  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Woonplaats

In de praktijk kan zero-party data bijvoorbeeld vergaard worden via een pop-up formulier op jouw website, waarmee de klant zich direct inschrijft voor jouw nieuwsbrief en als tegenprestatie een korting ontvangt.

First-party data

First-party data is exclusieve data die je als bedrijf verzamelt van jouw klanten, zonder dat ze deze data vrijwillig hebben afgestaan. De verzameling kan bijvoorbeeld gedaan worden via jouw e-mail marketing platform, CMS-systeem of via Google Analytics.
Voorbeelden van first-party data zijn:

  • Interacties met jouw e-mails
  • Websitebezoeken
  • Aankoopgedrag
  • Direct klantcontact

De kracht van combinatie

Om een zo krachtig en persoonlijk mogelijke e-mail marketingstrategie toe te passen, is het belangrijk om deze twee typen data zo goed mogelijk te combineren. Zo kun je bijvoorbeeld de volgende segmentatie maken:

  • Je klant heet Marijke, is vrouw en is 28 jaar (verzameld door zero-party data);
  • Marijke toont een hoge open- en klikratio bij jouw e-mails die gaan over onderwerp X, maar een lagere ratio bij onderwerp Y (first-party data);
  • Marijke kocht eerder merk Z, dat aansluit bij onderwerp X (first-party data).

Door bovenstaande stukken data te combineren kan je een nog specifieker klantprofiel genereren voor Marijke. Neem dit klantprofiel mee in je volgende e-mail campagnes, om ervoor te zorgen dat je haar zo persoonlijk mogelijke content kan sturen die perfect aansluit bij haar interesses.

Trend 3: E-mail automation

Marketing automation is al een tijd een van de belangrijkste onderdelen binnen de wereld van e-mail marketing. E-mail automation stelt je in staat om automatisch e-mails te versturen naar specifieke klanten die in een van deze flows terechtkomen. Deze klanten komen in een flow terecht aan de hand van specifieke criteria. Een criterium kan bijvoorbeeld zijn “Klant heeft product x gekocht”, of “Abonnee heeft in de laatste 30 dagen geen e-mails meer geopend”. Nadat je deze flows voor jezelf hebt uitgestippeld, bouw je binnen jouw e-mail marketing platform eenvoudig deze uitgebreide flows. Zodoende pas je e-mail automation zo effectief mogelijk toe. Ondanks dat marketing automation niet specifiek nieuw is, blijft het toch een van de belangrijkste trends binnen e-mail marketing. Daarom nemen we e-mail automation zeker mee als trend voor 2024.

Hieronder lichten we een aantal van de meest gebruikte en bekendste flows voor je toe:

  • Verlaten winkelwagen flow: Heeft jouw klant een bestelling niet afgerond en staat er nog een product in de winkelwagen? Met deze flow stuur je gemakkelijk een reminder om de bestelling af te ronden;
  • Herhaalaankoop flow: Heeft jouw product een bepaalde houdbaarheidsdatum, of weet je de gemiddelde gebruiksduur van jouw product? Met deze flow stuur je automatisch een e-mail naar klanten om een herhaalaankoop te stimuleren;
  • Productreview flow: Met een productreview flow stuur je jouw klanten gemakkelijk een e-mail waarin je ze vraagt hoe het gekochte product bevalt en of ze een review achter willen laten. Zo verzamel je meer zero-party data binnen jouw contactenlijst en vul je jouw webshop met meer reviews;
  • Verjaardagskorting flow: In combinatie met de eerder genoemde zero-party data, kan je een automation flow opzetten waarmee jouw klanten een exclusieve kortingscode ontvangen op hun verjaardag;
  • Win-back flow: Toont jouw data aan dat een bepaalde klant al een tijdje geen product meer heeft gekocht? Stuur ze dan via deze flow een e-mail waarmee je ze weer engageert om een aankoop te doen op jouw webshop. Ook hier kan je gebruikmaken van een exclusieve korting als extra incentive;
  • Sunset flow: Opent jouw klant al een tijd geen e-mails meer en hebben re-engagement flows ook niet gewerkt? Faseer deze inactieve klanten dan uit via een sunset flow en houd je contactenlijst zo relevant mogelijk.

Naast deze flows zijn er in principe oneindig veel mogelijkheden omtrent e-mail automation. Ons advies is dan ook om je marketing automation zo veel mogelijk uit te breiden en actief te blijven. Je kan eigenlijk niet diep genoeg ingaan op het maken van flows. Vergeet niet om elke flow te analyseren op effectiviteit, open- en klikratio en andere KPI’s die voor jou belangrijk zijn, om te achterhalen of je flow nog wat optimalisaties nodig heeft.

Trend 4: Interactieve e-mails

Interactieve e-mails hebben de laatste tijd een flinke opmars gemaakt en worden steeds meer de standaard binnen e-mail marketing. Ondanks dat vooral de grote bedrijven en merken interactieve e-mails nu toepassen, is er ook zeker ruimte om dit op kleinere schaal te gaan gebruiken. Waar we een aantal jaren geleden bij interactiviteit alleen dachten aan het toevoegen van CTA-knoppen en links naar jouw website, zijn de mogelijkheden voor het maken van interactieve e-mails vandaag de dag eindeloos. Zo kun je tegenwoordig dankzij AMP (Accelerated Mobile Pages) directe interactieve content toevoegen aan jouw e-mails. Dit stelt je abonnees in staat om bijvoorbeeld direct binnen de e-mail een product te bekijken en in hun winkelmand te plaatsen, zonder dat ze weer naar je website hoeven te gaan. Het voordeel hiervan is een verhoogd conversiepercentage, omdat het jouw klanten minder klikken en moeite kost om een product te kunnen aanschaffen. Dyspatch, een bekend e-mail marketing platform, deelde data die aantoonde dat 50% van e-mail ontvangers reageert op een interactieve e-mail, terwijl het toevoegen van interactieve onderdelen de verkoopaantallen met wel 300% kan laten stijgen.

Hoe pas je interactiviteit toe?

We begrijpen dat het lastig is om direct te begrijpen hoe je deze interactiviteit toepast. Hieronder lichten we een aantal interactieve elementen uit die je kunt gebruiken in jouw e-mail marketing:

  • Review elementen: Stel jouw abonnees direct in staat om een bedrijfs- of productreview achter te laten.
  • GIFs: Bewegende afbeeldingen trekken de aandacht nog beter van jouw doelgroep en verhogen de interactiviteit.
  • Productcarrousels: Met interactieve productcarrousels kan je nog meer producten tonen binnen jouw e-mail, zonder dat dit te veel ruimte in beslag neemt.
  • Direct toevoegen aan winkelmand: Stel jouw lezers in staat om een product direct aan hun winkelmand toe te voegen. Zo maak je het aankoopproces nog makkelijker.
  • Blijf call-to-action buttons gebruiken: Vergeet zeker niet om de ‘ouderwetse’ CTA-knoppen te blijven gebruiken met relevante links naar jouw website.

Het is goed om te weten dat niet elk e-mail marketing platform AMP al even goed ondersteunt en dat het inzetten van AMP ook enige kennis van code vereist. Wij zien het interactiever maken van e-mails dan ook als een mooi experiment voor de komende tijd. Wanneer je stap-voor-stap de interactiviteit van jouw e-mails aan het verhogen bent, zorg er dan ook zeker voor dat je de effecten van deze aanpassingen goed analyseert. Zo kun je achterhalen wat wel en niet werkt voor jouw doelgroep.

Trend 5: Mobile-first

Met de aanhoudende groei van het aantal smartphones en het toenemende dagelijks gebruik in uren, is mobile-first een steeds belangrijker onderdeel geworden binnen de wereld van online marketing en dus ook binnen e-mail marketing. Wij zien mobile-first als één van de belangrijkste trends voor e-mail marketing in 2024. Uit data van Insider Intelligence blijkt dat 55% van alle e-mails op mobiele apparaten geopend wordt, terwijl maar 35% van de e-mail marketeers aangeeft dat ze een mobile-first aanpak hanteren. De meeste marketeers richten hun campagnes in met gebruik van grote schermen, waarmee ze minder gefocust zijn op het optimaal inrichten van campagnes voor mobiele versies. Dit laat zien dat er nog een flinke kloof bestaat tussen de werkwijze van e-mail marketeers en de voorkeuren van de eindgebruiker. Zorg er dus voor dat 2024 het jaar wordt waarin je vol voor de mobile-first aanpak gaat.

Hoe doe je dit?

Zorg ervoor dat je bij het ontwerpen van je eerstvolgende e-mail de focus volledig legt op het zo optimaal mogelijk maken voor mobiele schermen. Zorg er dus voor dat je alle elementen verticaal structureert en dat je gebruik maakt van genoeg witruimte. Let er wel op dat je e-mail niet te lang wordt, aangezien dat leidt tot overmatig moeten voor de eindgebruiker. Nadat je e-mail volledig mobiel ontworpen is, kan je kijken hoe deze eruit ziet op grotere schermen. Ben je nog niet volledig overtuigd van de mobile-first trend en wil je nog niet al je pijlen hierop richten? Probeer dan om de mobile-first aanpak langzaam te introduceren, om te kijken wat de effecten zijn. Doe dit bijvoorbeeld met een campagne die specifiek gericht is op een jonge doelgroep, of aan de hand van een A/B-test tussen mobile-first en desktop-first. Wil je nog even wachten met het toepassen van mobile-first? Zorg er dan tenminste voor dat jouw e-mails goed te lezen zijn op mobiele schermen zodat je mobiele lezers niet kwijtraakt.

Snel aan de slag met deze e-mailmarketing trends?

We begrijpen dat je na het lezen van de bovenstaande trends staat te trappelen om ze zo snel mogelijk toe te voegen aan jouw e-mail marketingcampagnes. Weet je alleen niet helemaal zeker waar je moet beginnen, of heb je hulp nodig bij de implementatie? Neem vooral contact met ons op om een vrijblijvend adviesgesprek te plannen met een van onze consultants.

Geschreven door

Benieuwd wat online marketing voor jou kan betekenen?
Neem dan gerust contact op

Onwise beeldmerk
Onwise - We are On it Onwise - We are On it