fbpx

De keywordplanner

4 jaar geleden aangepastLeestijd 5 minuten
Onwise » SEA » De keywordplanner

google-adwords-keyword-plannerZoekmachine optimalisatie, ook wel SEO, kan een aanzienlijke verbetering opleveren in de vindbaarheid van jouw website in Google. Aan de basis van iedere succesvolle SEO-campagne, ligt een goed zoekwoordenonderzoek. De Google Keywordplanner is een handige tool die je hiervoor kunt gebruiken. De planner helpt je bij het uitzoeken welke zoekwoorden veel traffic naar je website opleveren.

Zo kun je de website gaan optimaliseren voor de zoekwoorden waarop het meest gezocht wordt door jouw doelgroep! Zelf aan de slag met de Keywordplanner? Lees dan vooral verder.

Verzamel relevante zoekwoorden

Maar waar moet je beginnen als je een gedegen zoekwoordenonderzoek wilt doen? De eerste stap, is het op een rijtje zetten van ‘basis’ zoekwoorden. Dit zijn de zoekwoorden waarvan je denkt dat jouw doelgroep ze gebruikt.

Wees creatief en denk ook na over long-tail-zoekwoorden! Dit zijn specifieke zoekwoordcombinaties, waarvan het aannemelijk is dat potentiële klanten ze intikken. Verzamel alle, volgens jou, relevante zoekwoorden (per categorie) vervolgens in een overzichtelijk Excel bestandje. Let op: dit is slechts een begin, je kunt de zoekwoorden later altijd nog aanpassen.

Aan de slag met de Keywordplanner

Nu kun je écht aan de slag met de Keywordplanner. Om in te kunnen inloggen, heb je een Google-account nodig. Ingelogd? De zoekwoordplanner vind je onder de tab ‘Hulpprogramma’s en analyse’. Je krijgt de keuze uit drie opties:

  • 1. Zoeken naar ideeën voor zoekwoorden en advertentiegroepen
  • 2. Zoekwoorden opgeven op uploaden om te zien hoe ze presteren
  • 3. Zoekwoordenlijsten kopiëren

Om te testen of jouw verzamelde zoekwoorden daadwerkelijk belangrijk zijn, kies je optie 2. En ook al heb je de plank een beetje misgeslagen, is dat geen reden voor paniek. De Keywordplanner verzint automatisch suggesties waar wél op wordt gezocht.

Pak je Excel bestand erbij, wis de zoekwoorden waar geen zoekvolume op zit en voeg de nieuwe zoekwoorden, met bijbehorend verkeer, toe. De nieuwe zoekwoorden voeg je ook weer toe aan de Keywordplanner, om zo steeds weer nieuwe suggesties te krijgen.

Hulp nodig bij zoekwoordenonderzoek?

Stap voor stap krijg je meer inzicht in het zoekgedrag van je potentiële bezoekers. Deze informatie is zeer waardevol om je website te optimaliseren voor zoekmachine resultaten. Heb je nog nooit zoekwoordenonderzoek gedaan? Dan wordt het de hoogste tijd om hier mee te starten.

De Google Adwords Keywordplanner is daarbij een uitstekend hulpmiddel! Neem gerust contact op met Onwise voor meer informatie of hulp bij de Keywordplanner.

Deel dit bericht
Internet marketing bureau

Benieuwd wat online marketing voor jou kan betekenen?

Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!

  • Hidden
  • Hidden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.