SEO en SEA; het zijn online marketingtermen die je vast wel eens tegen bent gekomen. Ze spelen namelijk beide een belangrijke rol in het verbeteren van je online zichtbaarheid. Maar wanneer je weinig over dit onderwerp weet, kunnen we ons voorstellen dat je geen idee hebt waar deze afkortingen voor staan en wat deze begrippen inhouden. Geen zorgen! We leggen uit wat de betekenis van SEO en SEA is en hoe je ze inzet als onderdeel van jouw online marketingstrategie.

Wat is SEO?

De afkorting SEO staat voor ‘Search Engine Optimisation’, wat we in het Nederlands simpelweg zoekmachine optimalisatie noemen. Het doel van SEO is om de vindbaarheid van een website organisch te verbeteren, zodat je zo veel mogelijk boven in de SERPs (Search Engine Results Page) komt te staan en potentiële klanten jouw website als eerste zien. Met de term organisch wordt bedoeld dat de vindbaarheid van je website gebeurt zonder gebruik te maken van betaalde campagnes.

Hoe je je organische vindbaarheid kunt verbeteren? Door de structuur, autoriteit, content en technische aspecten van de website te optimaliseren, merk je al snel dat je hoger in de zoekresultaten van Google verschijnt, mits je de optimalisaties goed aanpakt. Echter klinkt dit makkelijker dan het in werkelijkheid is. We vertellen je waarom dit zo is en hoe je dit nu en in de toekomst aan kunt pakken.

Zoekmachineoptimalisatie is een online marketinginstrument waar geen einde aan komt. In principe raakt een website nooit ‘uitgeoptimaliseerd’, omdat de algoritmes van Google voortdurend geüpdatet worden en de markt constant verandert. SEO-strategieën dienen deze veranderingen bij te kunnen benen om concurrenten voor te blijven. Maar ook de veranderingen in ons zoekgedrag en de manier waarop we zoeken evolueren. Denk bijvoorbeeld aan mobiel zoeken, spraakgestuurde zoekopdrachten en zelfs het feit dat de zoekfunctie van TikTok tegenwoordig wordt gebruikt als een vervanger van onze oude vertrouwde vriend Google.

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding en SEO zijn nauw verbonden. Bij linkbuilding verwerf je backlinks naar je website vanaf andere websites, wat lastiger klinkt dan het eigenlijk is. De functie van deze backlinks is dat je website vertrouwen opbouwt en dat de zoekmachine jouw site ziet als een waardevolle bron. Het verkrijgen van kwalitatieve en relevante backlinks kan door middel van gastbloggen, het delen van interessante content en het opbouwen van websiterelaties binnen jouw niche.

Hoe verbeter ik de structuur van mijn website?

Voor zowel gebruikers als voor Google is een goede websitestructuur van belang. Bezoekers kunnen makkelijk door je site navigeren en de zoekmachines kunnen je website beter crawlen en indexeren. Maak daarom gebruik van duidelijke en logische website categorieën, deel kwalitatieve content en zet interne links in om gerelateerde pagina’s met elkaar te verbinden. Ook is het belangrijk om je URL-structuur te optimaliseren en een XML-sitemap te maken, die je vervolgens indient bij Google Search Console.

Resultaten meten

SEO vergt veel inspanning en geduld. Daarom is het belangrijk dat je de resultaten van je werkzaamheden meetbaar maakt en regelmatig evalueert. Tools zoals Google Analytics, Google Search Console en Semrush helpen om inzicht te krijgen in je websiteverkeer en zoekwoordposities. Kan een belangrijke landingspagina nog wel wat meer kwalitatieve content gebruiken? Of is de bounce rate op de homepagina te hoog en heb je het idee dat een betere gebruikservaring een vereiste is? Je maakt al een groot verschil door met regelmaat de data te analyseren en gerichte optimalisaties door te voeren, inclusief het uitvoeren van A/B testen.

Wat is SEA?

Als we het net over SEO hebben gehad, wat is dan SEA? ‘Search Engine Advertising’ kun je herkennen aan de gesponsorde links en producten die je na het invoeren van een zoekterm bovenaan de pagina van een zoekmachine vindt. Zoekmachine adverteren maakt namelijk gebruik van betaalde advertenties die je direct zichtbaarheid geven binnen de zoekmachines. De weergaven van deze advertenties zijn gebaseerd op biedingen op specifieke zoekwoorden en je kunt als adverteerder bepalen hoeveel je bereid bent om te betalen voor een klik op je advertentie.

Deze klik noemen we ook wel een PPC (pay-per-click); je betaalt alleen wanneer een gebruiker daadwerkelijk op je advertentie klikt. Omdat zoekmachine adverteren uitstekende meetbare resultaten biedt, kunnen adverteerders hun campagnes optimaliseren op basis van de prestaties. Welke advertentie is effectiever? En hoe zit het met de ROI (return on investment)? De ROI geeft aan hoe rendabel je investering in advertenties is.

Het is vooral belangrijk om te onthouden dat SEA direct resultaat levert, maar dat de kosten snel oplopen wanneer je de advertenties niet correct beheert. Hierbij geldt ook dat wanneer je de betaling voor je advertenties stopzet, er ook direct een halt komt in het verkeer dat je campagne genereert. Met behulp van de tool Google Ads kun je campagnes opzetten, rapporten bekijken en de campagne waar nodig bijsturen.

Campagnetypes

Er zijn verschillende campagnetypes om in te zetten als het gaat om zoekmachine adverteren. We noemen de belangrijkste:

  • Search campagne: tekstadvertenties die boven de organische Google zoekresultaten worden getoond wanneer de zoekopdracht overeenkomt met een zoekwoord binnen een campagne, met als doel dat een potentiële klant doorklikt naar de website
  • Shopping campagne: productadvertenties waarmee je je online winkelaanbod promoot om klikken te genereren
  • Display campagne: beeldadvertenties die worden weergegeven op verschillende websites en apps, mits ze zijn gekoppeld aan het Google Display Network. Hiermee bereik je potentiële klanten en breng je je webshop (voor het eerst of opnieuw) onder de aandacht
  • Lokale campagne: lokaal adverteren kan bijzonder goed werken wanneer het gaat om een dienst die je enkel in een bepaalde regio aanbiedt
  • Performance Max-campagne: de meest geavanceerde campagnetype die automatisch advertenties optimaliseert voor alle Google platforms, waarmee je de best mogelijke resultaten kunt bereiken doordat het je bereik maximaliseert

Biedstrategieën

Door de juiste biedstrategie in te zetten, kun je conversies maximaliseren tegen de laagste kosten. Bij een strategie zoals handmatige CPC (cost-per-click) bepaal je zelf hoeveel je wilt betalen voor elke klik, terwijl een slimme biedstrategie zoals doel-CPA (cost-per-acquisition) zich richt op het bereiken van de ideale kosten per lead.

Het belang van A/B testen

Bij SEA is A/B testen essentieel om te ontdekken wat de effectiviteit van je advertenties is. Door twee versies van een advertentie tegelijk te testen, leer je als adverteerder welke koppen, omschrijvingen en call-to-actions het beste werken. Je kunt de verschillende advertentie-elementen verfijnen om zodoende de klikfrequentie en de conversieratio te verhogen, wat natuurlijk ook positieve invloed heeft op de ROI. Bovendien besteed je je advertentiebudget op deze manier effectiever.

Het verschil tussen SEO en SEA

Is er dan een verschil tussen SEO en SEA? Zeker! SEO richt zich op het organisch verbeteren van je online zichtbaarheid binnen de zoekmachines. Dit houdt in dat dit niet betaald is en het voornamelijk draait om website optimalisaties op het gebied van techniek en content en het verkrijgen van backlinks. Bij SEA draait het om betalen voor advertenties die je goed zichtbaar maken binnen dezelfde zoekmachines. Dit kan direct verkeer genereren en ervoor zorgen dat een potentiële klant meteen een aankoop doet of een offerte aanvraagt.

SEO is een duurzamere strategie dan SEA. Het duurt misschien langer tot je harde werk zichtbaar is, maar de effecten zijn op de lange termijn meer aanhoudend en kostenefficiënter dan SEA. Vraag je je af of het mogelijk is om zoekmachine optimalisatie én zoekmachine adverteren in te zetten, omdat je de voordelen van beide strategieën inziet? Lees dan verder.

Kan ik SEO en SEA tegelijkertijd inzetten?

Ja, het is mogelijk om SEO en SEA tegelijk in te zetten. Want wist je dat de combinatie van deze strategieën je online aanwezigheid nóg meer kan verhogen en meer conversies binnen kan halen? Zoals we net vertelden, ligt de focus bij zoekmachine optimalisatie op de lange termijn op de opbouw van een betere positie en organisch verkeer, terwijl de SEA campagnes zich op korte termijn richten op direct verkeer naar je website. Door de strategieën te combineren, maak je zowel op korte als lange termijn online impact.

Zelf SEO en SEA inzetten voor je website?

Nu je achter de betekenis van SEO en SEA bent, vraag je je misschien af of de inzet van alleen SEO of alleen SEA voldoende is. In sommige gevallen kan dat inderdaad voldoende zijn, maar de meeste bedrijven hebben baat bij een gecombineerde aanpak. Ben je benieuwd wat deze online marketinginstrumenten voor jou kunnen betekenen, bijvoorbeeld omdat je een webshop met producten hebt, diensten aanbiedt of gewoon de online zichtbaarheid van je bedrijf wilt vergroten? Neem dan eens contact op met Onwise voor een adviesgesprek, wij sparren graag met je.

Geschreven door

Benieuwd wat online marketing voor jou kan betekenen?
Neem dan gerust contact op

Onwise beeldmerk
Onwise - We are On it Onwise - We are On it