In het steeds veranderende landschap van sociale media heeft TikTok zich ontpopt als een machtig platform dat miljoenen gebruikers weet te boeien met zijn korte video’s.. Van hilarische sketches tot betoverende dansjes en informatieve how-to video’s, TikTok is een platform geworden waar iedereen van de ene op de andere dag een sensatie kan worden. Of je nu een doorgewinterde TikTokker bent of net begint, een vraag die vaak opduikt is: op welk tijdstip kan je het best content plaatsen op TikTok? Als je de dynamiek van het algoritme van TikTok begrijpt, kan dat het succes van je content op dit social media kanaal aanzienlijk beïnvloeden. Er zijn verschillende factoren die helpen bij het bepalen van de beste tijdstippen om je video’s te delen en je zichtbaarheid te vergroten. Wij helpen je in dit blogartikel niet alleen bij het bepalen van hét moment, maar vertellen je ook meer over hoe je het engagement kan maximaliseren.

Is er een beste tijd om berichten op TikTok te plaatsen?

Het korte antwoord is nee. Er is geen one-size-fits-it-all, of moeten we zeggen one-time-fits-all aanpak voor het vinden van de beste tijd om te posten en dit geldt voor alle sociale mediaplatformen.
Dit komt doordat geen enkel merk of influencer op TikTok dezelfde doelgroep heeft. In feite kan elke doelgroep op een ander tijdstip actief zijn op tiktok, en dit kan ook per land verschillen, inclusief Nederland!
Hier is een overzichtsgrafiek van de beste tijden om te posten op TikTok, voor elke dag van de week in de tijdzone van Nederland (CET):

TikTok tijden

Zoals je kunt zien, verschillen de tijden enorm, waardoor het erg moeilijk is om de optimale tijd te bepalen om te posten. Voor de beste resultaten moet je de tijdzone en locatie van je eigen publiek analyseren en begrijpen, en precies weten wanneer de gebruikers online en actief zijn.

Waarom is het belangrijk om de beste tijden te vinden om te posten op TikTok?

Een goed getimede TikTok-post kan het verschil betekenen tussen een video die viraal gaat en een video die verloren gaat in de digitale afgrond. Het is dus goed om het belang van timing en gebruikersgedrag op het platform te begrijpen.
TikTok-video’s hebben de hoogste engagementratio per post van alle andere sociale platforms, wat betekent dat je TikTok kunt gebruiken als een belangrijke aanjager van merkbekendheid en verkeer voor je merk. Om hier voordeel uit te halen, moet je natuurlijk wel op de juiste tijdstippen posten, zodat je volgers de kans krijgen om je TikTok-inhoud te liken, een comment achter te laten, op te slaan en te delen.

Hoe vind je de beste tijd om te posten op TikTok?

Zoek de locatie van de doelgroep

Het bepalen van de optimale tijd om berichten te plaatsen op TikTok is geen wetenschap, maar experimenteren met deze strategieën kan waardevolle inzichten en trends opleveren. De eerste stap bij het bepalen van het optimale tijdstip voor TikTok-posts is het bepalen van de locatie van je doelgroep. Gezien de verschillen in tijdzones tussen regio’s, wordt de ideale tijd voor het plaatsen van berichten op TikTok beïnvloed door deze factor. Het selecteren van de periode waarin je doelgroep het meest actief is, is cruciaal voor het maximaliseren van de betrokkenheid bij je video’s. Het gebruik van TikTok Analytics biedt inzicht in het aantal volgers, hun demografische gegevens en primaire gebieden. Om geavanceerde functies zoals Analytics te kunnen gebruiken, moet je je gewone gebruikersaccount upgraden naar een Business-account. Deze upgrade voorziet je van allerlei geografische bijzonderheden over je doelgroep en maakt het mogelijk om het posten van video in te plannen, volledig, in lijn met het moment waarop je doelgroep het meest actief is. Als je bijvoorbeeld rekening houdt met het tijdsverschil van 5 uur tussen Amsterdam en New York en je doelgroep zich over deze locaties uitstrekt, kun je een tijd bepalen die voor beide regio’s het meest effectief is.

 

Volgers op TikTok

Onderzoek de betrokkenheid

Gebruik de inzichten van “Topgebieden” om een beter inzicht te krijgen in de betrokkenheid van je doelgroep. Je kunt bijvoorbeeld meer te weten komen over:

  • Feestdagen, zodat je content kunt maken die aansluit bij seizoensthema’s. Denk bijvoorbeeld aan bijzondere dagen zoals Thanksgiving, Diwali en Kwanzaa. Je kunt video’s posten die aansluiten bij de sfeer van deze dagen.
  • Gebeurtenissen die plaatsvinden op de locatie waarop je doelgroep zich bevindt maken het mogelijk om met gebruik van content op deze specifieke gebeurtenissen in te spelen. Of het nu gaat om een crisis of een moment dat aansluit bij de waarden van je merk, het aanspreken van dergelijke gebeurtenissen bevordert een sterkere band met je doelgroep en laat de menselijke kant van je bedrijf of merk zien.
  • Hun cultuur en waarden, waardoor je mogelijke PR-valkuilen kunt vermijden door inhoud te vermijden die door bepaalde volgers als beledigend kan worden ervaren. Gevoeligheid voor de waarden van je doelgroep is de sleutel tot het behouden van positieve betrokkenheid.

Controleer wanneer je volgers actief zijn

Navigeer in de Analytics van je TikTok-account naar het tabblad ‘Volgers’ om toegang te krijgen tot de gegevens van ‘Activiteit volgers’. Hier vind je inzichten in de specifieke tijdstippen waarop je volgers actief waren op verschillende dagen van de week. Deze tool registreert wanneer je publiek het meest actief is, zodat je de optimale tijden kunt bepalen voor het plaatsen van berichten en het verbeteren van de interactie.

Door het waak- en slaappatroon van je doelgroep te begrijpen, kun je content strategisch plannen en inplannen voor hun piekperiodes. Houd er rekening mee dat deze trend kan veranderen op basis van verschillende factoren. Je moet het gedrag van je doelgroep dus voortdurend volgen om over actuele informatie te beschikken.
TikTok tijdzones

Omzetten van de tijdzones

TikTok Analytics geeft de tijd weer in Coordinated Universal Time (UTC). Dit vraagt om een conversie naar de tijdzone van je doelgroep voordat je berichten plaatst. Hoewel het omzetten van tijdzones vervelend kan zijn, is het essentieel om ervoor te zorgen dat je content je doelgroep op de meest geschikte momenten bereikt.

Gebruik gegevens van je goed presterende content

TikTok Analytics biedt gegevens voor je posts binnen periodes van 7, 28 of 60 dagen. Het is ook mogelijk om te kiezen voor een afwijkende periode van maximaal 60 dagen, zodat je de prestaties van je content kunt volgen. Om deze gegevens effectief te organiseren, kun je overwegen een spreadsheet te maken met kolommen voor belangrijke statistieken. Denk hierbij aan belangrijke gegevens zoals de datum en tijd van de post, de posttitel, ‘vind ik leuk’, commentaar, delen, weergaven, bereik, gemiddelde kijktijd en het gebied. Door je maandelijkse resultaten te analyseren, kun je goed presterende inhoud identificeren en patronen ontdekken in de dagen en tijden waarop berichten worden geplaatst. Experimenteer met deze optimale tijden om de beste momenten te bepalen voor het plaatsen van berichten op TikTok.
Als je bijvoorbeeld ziet dat posts op maandag en woensdag om 16.00 uur consistent meer engagement opleveren, zijn de maandag en woensdag om 16.00 uur de beste momenten om content te plaatsen op TikTok.

Houd je concurrenten in de gaten

Inspiratie putten uit de prestaties van anderen kan zeer bruikbaar zijn. In elke niche zijn er wel concurrenten die je als inspiratiebron kan gebruiken voor de content op jouw TikTok kanaal. Identificeer concurrenten met dezelfde doelgroep en observeer hoe zij posten. Monitor hun content om de engagement te meten en overweeg om op dezelfde tijden en dagen te posten als hun best presterende posts, en pas het schema indien nodig aan.

Als alternatief kun je ervoor kiezen om te posten wanneer je concurrenten inactief zijn, om zo de zichtbaarheid van je content te vergroten. Experimenteer met beide benaderingen om te bepalen welke het beste aansluit bij de doelstellingen die je hebt opgesteld.

Hoe vaak moet ik een post plaatsen op TikTok?

Door een consistent schema aan te houden op verschillende tijden die volgens jouw eigen onderzoek optimaal zijn, kun je je doelgroep effectief bereiken in verschillende tijdzones. Als je eenmaal de actieve uren van je doelgroep in de belangrijkste gebieden hebt geïdentificeerd, kun je per dag een plaatsingsschema ontwikkelen dat op deze tijdstippen afgestemd is. Vermijd het plaatsen van berichten wanneer de doelgroep niet actief is op dit kanaal, vaak tijdens werkuren, ‘s avonds laat en ‘s nachts. Door je aan deze richtlijnen te houden, kun je de betrokkenheid van de doelgroep maximaliseren en de content op het juiste moment aan de doelgroep presenteren.

Begin nu met posten!

Nu je alle benodigde informatie hebt kun je met een gerust hart de optimale tijden voor TikTok-posts bepalen, geheel afgestemd op jouw specifieke doelgroep. Als TikTok nieuw voor je is en je dus geen specifieke gegevens hebt, kun je overwegen om te beginnen met de algemene tijdschema’s die eerder zijn beschreven.

Zodra je een reeks video’s hebt gepubliceerd, kun je TikTok Analytics gebruiken om je prestatiecijfers onder de loep te nemen. Deze analyse helpt je om je strategie voor het plaatsen van video’s te verfijnen op basis van je bevindingen, zodat je verzekerd bent van maximale betrokkenheid en effectiviteit. Als je meer hulp nodig hebt of benieuwd bent naar de mogelijkheden van TikTok marketing, kun je contact opnemen voor meer informatie of een vrijblijvend adviesgesprek inplannen met een van onze consultants.

Geschreven door

Benieuwd wat online marketing voor jou kan betekenen?
Neem dan gerust contact op

Onwise beeldmerk
Onwise - We are On it Onwise - We are On it