Vaak hebben we het, als het over SEO gaat, over het optimaliseren van teksten op websites. Websites bestaan meestal echter uit veel meer dan alleen teksten. Want ook bij het plaatsen van bijvoorbeeld afbeeldingen dien je rekening te houden met zoekmachines. Een alt-tag biedt uitkomst. Alt-tags zijn woorden (of zinnen) die je aan afbeeldingen mee kunt geven. Ze helpen Google bij het begrijpen van de afbeeldingen op jouw website. En dat is weer super waardevol voor je positie in Google.
In dit artikel leggen wij je daarom alles uit wat je over alt-tags moet weten!
Je bent waarschijnlijk zelf ook al wel eens in aanraking gekomen met alt-tags. Wanneer je namelijk met je muis over een afbeelding op een website beweegt, verschijnt er een balkje met een tekstje. Dat is de alt-tag. De alt-tag wordt in grote lijnen gebruikt voor drie zaken:
Op die laatste functie gaan we nu wat dieper in. Een alt-tag is namelijk ideale SEO voor je afbeeldingen. Een relevante alt-tag is een samenvatting van wat er op de afbeelding staat. Plaats je bijvoorbeeld een afbeelding met een lavendel plant, is het slim deze afbeelding de alt-tag ‘lavendel’ te geven in plaats van ‘bloem’. Hoe specifieker en duidelijker jij tegen Google bent, hoe hoger je score.
Maar let op: zoekmachines passen hun algoritme telkens aan op de behoefte van de bezoekers. Optimaliseer daarom voor de bezoekers en neem dit mee bij het creëren van relevante alt-tags.
Je alt-tags moet je dus optimaliseren voor bezoekers. Daarom moet je jezelf steeds de vraag stellen: ‘Wat als ik de afbeelding zou vervangen voor tekst, wat zou ik er dan neerzetten, zodat dezelfde functie wordt behouden?’.
Een alt-tag moet de functie en het doel van de afbeelding beschrijven. Wanneer je een relevante alt-tag bedacht hebt, kun je deze gemakkelijk toevoegen aan je afbeeldingen. In een WordPress website kun je een alt-tag toevoegen in het tekstvak ‘Alternatieve tekst’. Daarnaast kun je ze nog veel meer informatie meegeven, zoals een bestandsnaam, titel, onderschrift en beschrijving. Hoe meer je ‘vertelt’ over je afbeelding, hoe relevanter Google jouw website zal beoordelen en hoe hoger je dus zult scoren in de zoekresultaten.
SEO draait dus niet alleen om het optimaliseren van je teksten, het optimaliseren van je afbeeldingen is net zo belangrijk!
Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!