(Online) marketing heeft in 2021 veel verschillende belangrijke ontwikkelingen doorgemaakt. In dit artikel leg ik je uit wat jij in 2021 allemaal wel niet hebt gemist!
2021 was een jaar waar veel veranderde op het gebied van online marketing. Voor veel ondernemers werd het nog belangrijker dan het al was en er is ook een recordaantal ondernemers gestart in de eerste helft van dit jaar. Ook heeft corona een impact gemaakt op vooral ons koopgedrag, dit is namelijk flink veranderd. Kijk bijvoorbeeld naar het lokaal shoppen en het meer online gaan shoppen. Verder blijft Google natuurlijk ook innoveren wat ervoor zorgt dat er weer veranderingen gaan plaatsvinden in jouw strategie.
De term ‘buy local’ en daarmee natuurlijk ‘koop lokaal’ zal je vast vaker hebben gehoord afgelopen periode. In 2020 was het vooral een trend door corona maar dit is behoorlijk gebleven. Dit komt bijvoorbeeld doordat mensen nog steeds bang zijn om besmet te raken en daardoor de grotere winkelcentra en dus ook steden vermeiden. Maar ook omdat mensen gewend zijn geraakt aan bijvoorbeeld de lokale slager, bakker en groentewinkel. Dit betekent dus ook dat ze op online (marketing) gebied moeten groeien en verbeteren om deze klanten te blijven behouden. Maar hoe gaat een lokale retailer dit doen? Zorg als eerste voor een webshop als visitekaartje met aansluitende sociale media accounts. Een manier om deze op korte termijn te laten groeien zijn winacties of andere promoties in samenwerking met de fysieke winkel. Hiermee zorg je voor meer interactie met de klanten en dus ook meer ‘touchpoints’ in je customer journey.
Onmichannel is een vorm van strategie waar je de koper centraal stelt in plaats van dat je kijkt naar kanalen waarmee je de koper kan bereiken. Het is dan dus belangrijk dat je alle kanalen samen een geheel vormen. ’s Avonds is een app of website het makkelijkste als de (potentiële) klant op de bank ligt maar op een zaterdagmiddag in de stad is de fysieke winkel het belangrijkste. Omdat dit een verschil is moet alles op elkaar aansluiten of dezelfde functie hebben. Een voorbeeld hiervan is dat retailers die een folder uitgeven er meteen een QR code bij plaatsen waarmee je een artikel kan bestellen of in je winkelwagentje kan doen. Zo combineer je een offline middel met een online middel zodat het voor de klant een stuk makkelijker word gemaakt.
Marketplaces zijn verkoopplaatsen die volledig online zijn ingericht. Voorbeelden van marketplaces zijn Amazon, Bol en Zalando. Dit zijn 3 grote namen die maar blijven groeien. Marketplaces hebben voordelen voor velen maar ook nadelen voor velen. Het is dus aan jou om hier goed gebruik van te maken. Als je relatief kleine marges hebt zijn marketplaces waarschijnlijk niet de juiste keus voor je maar als je wat grotere marges hebt en je hier wel wat van af kan staan kunnen marketplaces een perfecte uitkomst voor jou zijn. Ook zijn marketplaces een vorm van marketing. Er komen hier veel bezoekers op af die jouw merk dus gaan zien en misschien ook kopen. Als je kwaliteit of iets anders uitzonderlijk goed is en dus opvalt en het dus ook echt bevalt kan een herhalingsaankoop voorkomen. Omdat je naam bekend is bij de klant door de marketplace zal hij wellicht eerder naar een eigen platform toe trekken omdat het goedkoper is of andere voordelen heeft die een marketplace niet heeft.
De Core Web Vitals update kwam niet heel onverwachts. Ondanks dat heeft het op veel rankings behoorlijk impact gemaakt. Maar waarom? De update is grotendeels gebaseerd op gebruikservaring van websites. Google heeft namelijk al eerder bevestigt dat gebruikservaring een grote rol gaat spelen op het gebied van de rankings. Ook gaan de website van de beste kwaliteit op dit vlak gemarkeerd worden in de zoekresultaten. Wanneer dit gaat gebeuren is nog niet zeker maar dat het eraan gaat komen is een feit. Samenvattend is het dus erg belangrijk om je in te lezen wat de Core Web Vitals precies inhouden en hoe je er met jouw website op de juiste manier op in kan spelen. Een update als dit doet Google vaker om het algoritme te verbeteren. Het uiteindelijke doel van Google is dat de zoekresultaten zo goed mogelijk aansluiten bij jouw intentie.
De Core Web Vitals bestaat uit 3 onderdelen. De onderdelen zijn: Largest Contentful Paint (LCP), First Input Delay (FID) en Cumulative Layout Shifts (CLS). Dit zegt je waarschijnlijk niks maar het omvat laadsnelheid, reactievermogen en visuele stabiliteit van een bepaalde pagina. Sinds mei 2021 zijn deze factoren opgenomen in het algoritme van Google en hebben ze dus ook impact gehad op verschillende rankings. De Contentful Paint, de LCP, heeft te maken met de laadsnelheid van de pagina. Om nog preciezer te zijn gaat het om de tijd voordat het grootste element van de pagina, bijvoorbeeld een foto of video, verschijnt op je scherm. Vervolgens wordt het gemeten op basis van een aantal seconden. De maatstraf is dat onder de 2,5seconden ‘good’ is, tussen de 2,5 en 4 sec ‘needs improvement’ en boven de 4 seconden is ‘poor’. De First Input Delay (FID) meet de mate van responsiviteit van de pagina. Dit betekent dat de tijd tussen het laden van een pagina en de mogelijkheid tot eerste interactie gemeten wordt. Met die eerste interactie bedoelen ze een klik op bijvoorbeeld een button of het invullen van formulieren. Het kan heel frustrerend zijn om steeds te moeten wachten op de volgende interactie dus vandaar dat dit meegenomen wordt in het stukje gebruikservaring. Ook dit wordt gemeten volgens een maatstraf alleen nu met milliseconden. Tot 100 milliseconden is een ‘good’. Tussen de 100 en 300 milliseconden ‘needs improvement’ en langer dan 300 milliseconden is ‘poor’. Als laatste behandelen we de Cumulative Layout Shifts (CLS). Dit betekent de visuele stabiliteit van de pagina en tegelijkertijd het aantal keren dat gebruikers onverwachts wijzigingen zien in de layout. Vooral op de mobiele weergave gaat Google deze streng rekenen. De maatstaf voor dit onderdeel is dat het is gebaseerd op een score aan de hand van verschuivingen. De ‘good’ score is tussen 0 en 0,1. De ‘needs improvement’ ligt tussen de 0,1 en 0,25. ‘Poor’ ligt boven de 0,25.
Je kan via verschillende tools deze Core Web Vital scores achterhalen. De 3 makkelijkste sommen we even voor je op:
Google Pagespeed Insights is hier onze favoriet omdat iedereen deze ook wel kent. Je krijgt hier 2 scores te zien op basis van snelheid van jouw website gericht op desktop & mobile. Het is ook heel simpel te gebruiken. Je voert je URL in en je krijgt alle gegevens te zien. Via Google Search Console kan je de gegevens inzien aan de linkerkant van het menu onder ‘Site Vitaliteit’. Hier zie je meteen een overzicht met pagina’s die goed scoren, beter kunnen scoren en welke je echt moet verbeteren. Als laatste is Google Chrome Lighthouse ook een aanrader omdat deze tool je een inzicht geeft in 4 aspecten. Prestaties, toegankelijkheid, progressieve web-apps en zoekmachineoptimalisatie over het algemeen.
Het is je waarschijnlijk niet ontgaan, de ontwikkelingen rondom de cookie wetgeving. Dit heeft te maken met de privacybescherming wat steeds belangrijker aan het worden is. Na Safari & Firefox kwam Apple met de IOS14 update. Ook Google is gaan volgen en dit gaat in 2023 definitief zo zijn. Vanaf 2023 gaat Google afscheid nemen van alle third party cookies. Dit gaat een groot effect hebben op online advertenties omdat cookies een belangrijke manier zijn om allerlei informatie te onthouden. Hierdoor gaat vooral targeting van de juiste doelgroep lastiger worden. Ook remarketing gaat een behoorlijke uitdaging worden vanwege de ITP/ETP blokkeringen.
Herken je een van de bovenstaande ontwikkelingen en wil jij hier graag met je bedrijf op inspelen? Neem contact met ons op dan bespreken we wat er mogelijk is op basis van een van de ontwikkelingen! Ga je er zelf mee aan de slag? Dan wensen wij je heel veel succes!
Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!