Als online marketeer is het onmisbaar om te werken met goede en betrouwbare data. Ondanks de snel veranderende wereld van online marketing blijft het gebruik van betrouwbare data een constante factor die niet onderschat mag worden, data vormt namelijk de basis van een succesvolle strategie. Naast het feit dat data een helder beeld geeft van behaalde resultaten, kun je als online marketeer data ook gebruiken om trends in kaart te brengen en klantgedrag te begrijpen

In deze blog geven we je een betere inkijk in wat data voor jou als online marketeer betekent en hoe je data kunt inzetten om jouw online marketing campagne naar een hoger niveau te tillen. We bespreken data-driven strategieën, benadrukken het belang van het verzamelen van kwalitatieve data, leggen uit hoe je data correct kunt interpreteren en hoe het bijdraagt aan personalisatie en targeting. Ook behandelen we de laatste trends op het gebied van data verzamelen.

Data-driven strategieën

Als je data als leidraad van je online marketing campagne neemt, kun je spreken van een data-driven strategie. In plaats van dat je de campagne stuurt op onderbuikgevoelens en aannames vanuit de markt, probeer je iedere gemaakte keuze te onderbouwen met de beschikbare data. Ondanks dat dit een vrij logische strategie lijkt, zien we in de praktijk dat dit niet altijd het geval is.

Voordelen van data-driven strategieën

Data-driven strategieën brengen veel verschillende voordelen met zich mee. Zo zijn er op strategisch niveau verschillende inzichten die je uit je data kan halen, waardoor je vervolgens als online marketeer de campagne beter op kunt sturen.

De belangrijkste voordelen van een data-driven strategie, zijn:

  • Goed inzicht in het gedrag en de voorkeuren van de doelgroep
  • Mogelijkheid om aanpassingen te maken op basis van gedragsanalyse
  • Toegang tot demografische gegevens van bezoekers
  • Inzicht in de locatie van waar de bezoekers actief zijn
  • Kennis van de zoekintentie van de bezoekers
  • Mogelijkheid om strategische keuzes te maken op basis van verzamelde data

Optimalisaties aan de hand van data

Dankzij een data-driven strategie, kun jij zowel je SEO– als SEA campagnes beter optimaliseren. Zie je bijvoorbeeld in de resultaten van jouw advertenties terug dat bepaalde advertenties veel beter scoren dan andere? Overweeg dan om het budget van de minder presterende campagnes over te zetten naar de goed presterende campagnes. Ook wanneer de conversiepercentages vanuit de advertenties enorm laag zijn, kun je ervoor kiezen om bepaalde aanpassingen aan de landingspagina door te voeren, om zo meer conversies te behalen. Op deze manier draagt data bij aan een verbetering van je online marketing resultaten.

Het belang van de juiste data verzamelen

Om de data-driven strategie te hanteren, is het van belang om te kijken naar de datakwaliteit. Onder datakwaliteit verstaan we de nauwkeurigheid, consistentie en volledigheid van de verzamelde gegevens. Op het moment dat de datakwaliteit van onvoldoende niveau is, bestaat er een risico dat je ingrijpende keuzes gaat maken op basis van verkeerde data, wat tot negatieve resultaten kan leiden.

Hoe verzamel je de beste data?

Zoals benoemd is datakwaliteit een belangrijke factor van een succesvolle data-driven strategie. Hoe zorg je er nu voor dat de datakwaliteit in orde is, en hoe weet je zeker dat je niet de verkeerde gegevens verzamelt? Hierbij is het belangrijk dat je gebruikmaakt van betrouwbare bronnen. Zo hebben wij goede ervaringen met het gebruik van Google Analytics. Andere tools die je kunt gebruiken zijn Adobe Analytics en HubSpot Analytics. Door Google Analytics (of een andere tool) op een juiste manier te koppelen aan jouw website, weet je zeker dat je stuurt op de juiste gegevens. Het implementeren van Google Analytics kan onder andere via Google Tag Manager. Als je bezig bent met een SEO-campagne en twijfelt of Google Analytics de juiste data weergeeft, kun je dit altijd dubbel checken met een tool zoals Google Search Console. Wanneer de data tussen beide tools nagenoeg gelijk is, weet je dat je stuurt op betrouwbare en kwalitatieve data. Als je bezig bent met een Google Ads campagne, kun je natuurlijk ook altijd de data vanuit Google Ads vergelijken met de data binnen Google Analytics.

Het interpreteren van data

Nu je weet hoe je de juiste data kunt verzamelen, is het belangrijk om te kijken hoe we deze data op de juiste manier interpreteren. Correct interpreteren van de data kan voor veel online marketeers lastig zijn. Het is belangrijk om de data neutraal te bekijken op basis van de data bepaalde keuzes te maken. Hiermee voorkom je ‘confirmation bias’ , wat zich voordoet wanneer een marketeer de data gebruikt om zijn eigen strategie te bevestigen. Het is voor een online marketeer niet voldoende om enkel naar de cijfers te kijken, omdat het belangrijk is om de betekenis achter deze data te kunnen vertalen naar een effectieve marketingstrategie.

Hoe kan ik de data op de juiste manier interpreteren?

Je kan de data op verschillende manieren interpreteren. Sommige marketeers geven er de voorkeur aan om alle data in tabellen te presenteren, terwijl anderen de voorkeur geven aan visuele representaties van de data. Door data visueel weer te geven, bijvoorbeeld via grafieken en diagrammen, kan je gemakkelijker tot inzichten komen. Bovendien is het eenvoudiger om visuele data te communiceren naar klanten, collega’s of andere stakeholders.

Bovendien is het voor een juiste interpretatie van belang om data van een langere periode te bekijken. Door data over een uitgestrekte tijdsperiode weer te geven, weet je zeker dat je stuurt op betrouwbare informatie. Hoewel het interessant kan zijn om de data van de afgelopen week te bekijken, is deze informatie niet betrouwbaar genoeg om belangrijke beslissingen te nemen.

Personalisatie en targeting

Het grootste voordeel van online marketing ten opzichte van offline marketing, is dat het mogelijk is om de campagnes te personaliseren en de doelgroep gericht te targetten. Omdat al deze data beschikbaar is, is het mogelijk om je doelgroep heel persoonlijk te benaderen. Als je werkt met bestaande data uit lopende campagnes heb je veel van deze persoonlijke informatie al in handen. Zo ben je op de hoogte van de (1) demografische gegevens van de doelgroep, (2) weet je waar de doelgroep zich bevindt en (3) wat hun interesses zijn.

Demografische gegevens

Door de demografische gegevens van je doelgroep nauwkeurig te interpreteren kom je veel te weten over je doelgroep. Zo weet je bijvoorbeeld de leeftijd, geslacht, inkomen en het opleidingsniveau. Door met de juiste advertenties in te spelen op deze demografische gegevens en ook de content en het beeldmateriaal hier op aan te passen, vergroot je de kansen op een succesvolle marketingstrategie.

Locatie van de doelgroep

Een ander belangrijk gegeven is de locatie van je doelgroep. Wanneer je weet op welke locatie de doelgroep zich bevindt, kun je de marketing werkzaamhden hier slim op instellen. Zo kun je gepersonaliseerde e-mails met aanbiedingen voor lokale vestigingen sturen of gebruik maken van geotargeting om specifieke advertenties weer te geven aan mensen in een bepaald geografisch gebied.

Interesses

Het laatste belangrijke gegeven van je doelgroep is de interesses. Ook wanneer je deze juist in kaart hebt, kun je hier met een slimme marketingcampagne goed op inspelen. Weet je bijvoorbeeld dat je doelgroep één keer in de maand een bepaald product bestelt? Speel hier dan slim op in door deze mensen iedere maand een e-mail te sturen van een mooie aanbieding van dit product.

Zoals je gelezen hebt, kan het juist inzetten van data zorgen voor betere resultaten van de online marketing campagne. Hoewel het als online marketeer steeds moeilijker wordt om met de juiste data te werken, is dit zeker nog wel mogelijk.

Google Consent Mode V2

Door de nieuwe update vanuit Google omtrent Consent Mode V2 moeten gebruikers actief toestemming geven voor het verzamelen van de data. Op het moment dat zij door middel van cookies niet actief toestemming geven, is het ook niet mogelijk om deze data te verzamelen. Het is daarom belangrijk dat je als online marketeer op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen, omdat dit er anders voor kan zorgen dat je geen data meer kunt verzamelen.

First-party data

Doordat het als online marketeer steeds lastiger wordt om data te blijven verzamelen, wordt het gebruik van first-party data alleen maar belangrijker. First-party data is data die je direct van je klanten verzamelt. Dit is de meest waardevolle data die je kunt hebben, omdat het je een diepgaand begrip geeft van je doelgroep. Deze data vind je bijvoorbeeld terug in de backend (achterkant) van jouw website. Hier kun je precies zien hoeveel bestellingen er zijn gedaan of hoeveel contactformulieren er zijn ingevuld.

Ontwikkeling van AI

De ontwikkeling van AI krijgt ook invloed op de manier waarop marketeers data inzetten voor betere resultaten. Door AI op de juiste manier te integreren, kan het helpen bij een nauwkeurigere interpretatie van data. Dit resulteert in betere inzichten in de data en kan uiteindelijk leiden tot beter onderbouwde beslissingen en ondersteuning van de online marketingstrategie.

Zelf aan de slag met data?

Ben je zelf ook al druk bezig met het verzamelen van data, maar weet je niet precies hoe deze data gebruikt voor een succesvolle online marketing strategie? Neem dan nu eenvoudig contact op met ons en plan vrijblijvend een adviesgesprek met ons in. Wij helpen je graag verder om de beste resultaten voor jouw campagne te behalen.

Geschreven door

Benieuwd wat online marketing voor jou kan betekenen?
Neem dan gerust contact op

Onwise beeldmerk
Onwise - We are On it Onwise - We are On it