Duurzaamheid en SEO zijn misschien niet direct gerelateerd, maar ze hebben wel een sterke band. Search Engine Optimization ofwel SEO draait namelijk om het optimaliseren van de zoekresultaten die Google toont, dit zijn resultaten die niet zomaar ontstaan. Welke resultaten moeten worden getoond wordt berekend in de datacenters van Google, verspreid over de hele wereld. Deze datacenters verbruiken dagelijks enorme hoeveelheden energie.

In feite verbruikt Google Search evenveel energie per dag als 7 (!) reizen naar de maan met een raket. Dit resulteert in een enorme CO2-voetafdruk. Het klinkt misschien ver weg, maar jij kunt met je website vandaag nog een positieve invloed hebben op deze voetafdruk. In dit artikel vertellen we je precies hoe dit werkt en welke stappen je kunt nemen voor een duurzamere SEO-strategie.

Stroom- en waterverbruik van SEO

Oké, dus SEO verbruikt enorm veel energie per dag. Maar hoe werkt dat precies? Het energieverbruik van ons zoekgedrag kan worden onderverdeeld in twee categorieën: CO2-uitstoot (energieverbruik) en waterverbruik. Wacht eens even, waterverbruik? Ja, waterverbruik! Omdat datacenters zoveel energie verbruiken, worden ze extreem heet. Het is essentieel om ze af te koelen, en dit gebeurt met behulp van water. Hieronder leggen we uit hoe deze categorieën bijdragen aan de CO2-voetafdruk van ons zoekgedrag.

Voorbeelden van het stroomverbruik bij SEO

Telkens wanneer een webpagina wordt geladen, wordt er een bepaalde hoeveelheid energie verbruikt en is er water nodig om het datacenter af te koelen. Op Brighton SEO 2023 zijn we twee formules tegengekomen waarmee we deze berekeningen kunnen maken:

Berekenen van de CO2-uitstoot

We kunnen de CO2-uitstoot bepalen door te berekenen hoeveel energie gemiddeld nodig is om een webpagina te laden. Hiervoor kijken we naar zowel de energie die de server van de website gebruikt als de energie die het datacenter verbruikt. Om een webpagina in 1 seconde te laden, verbruikt een server ongeveer 0,00015 kWh, terwijl dit voor een datacenter ongeveer 1,8 keer zoveel is. Dit komt neer op een totaalverbruik van 0,0004 kWh om een webpagina in 1 seconde te laden. Voor elke kWh die wordt verbruikt, wordt ongeveer 0,5 kg CO2 uitgestoten. Samen resulteert dit in 0,004 kWh x 0,5 kg = 0,2 g CO2 voor het laden van een webpagina in 1 seconde.

Het lijkt ingewikkeld, dus we geven een voorbeeld. De gemiddelde laadtijd van een homepage is bijvoorbeeld 2 seconden, deze homepage heeft ongeveer 10.000 bezoekers per maand. Dat betekent dat er per maand dus (2 x 10.000 x 0,2) = 4 kg CO2-uitstoot nodig is om deze homepage te laden. Dat staat gelijk aan het rijden van 30 km met een gemiddelde benzineauto.

Waterverbruik per kWh

Waterverbruik per kWh: Naast CO2-uitstoot wordt er dus ook water gebruikt om de datacenters af te koelen. Er is ongeveer 3 liter water per kWh nodig om de geproduceerde warmte af te voeren. Om een webpagina met een laadtijd van 1 seconde te koelen, is er dan (0,0004 kWh x 3 L) = 1,2 ML water nodig.

Laten we teruggaan naar ons eerdere voorbeeld van de homepage met een laadtijd van 2 seconden en 10.000 bezoekers per maand. In dit geval is er dus (2 x 10.000 x 1,2 mL) = 24 L water nodig. Dat staat gelijk aan een gemiddelde douchebeurt van 5 minuten.
Bovenstaande voorbeelden zijn slechts gebaseerd op één pagina van één website over een periode van één maand, waardoor het verbruik misschien meevalt. In werkelijkheid gaat het echter dagelijks om miljoenen webpagina’s van miljoenen websites, en dan telt dit verbruik snel op.

Verminderen van de CO2-voetafdruk van je website

Kunnen SEO-marketeers echt invloed hebben op deze consumptie en bijdragen aan duurzaamheid? Aangezien we zo afhankelijk zijn geworden van internet, is het verminderen van het internetgebruik geen realistische oplossing. Hieronder leggen we uit hoe je vandaag nog begint met het verminderen van de CO2-voetafdruk van je website:

Het verminderen van de CO2-voetafdruk van jouw website

Er zijn drie aspecten waar wij als SEO marketeers direct invloed op kunnen uitoefenen:

  1. Energieverbruik bij het laden van een webpagina
  2. Het aantal pagina’s dat bezoekers bekijken op onze websites
  3. De crawlbaarheid van onze websites

Naast het verminderen van de CO2-voetafdruk dragen deze aspecten ook bij aan de vindbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van je website. Je bent dus niet alleen goed bezig voor het milieu, maar ook je SEO-strategie aan het verbeteren.

Hieronder vertellen we per aspect welke stappen je kunt nemen.

1. Energieverbruik bij het laden van een webpagina

Je kunt direct invloed uitoefenen op de hoeveelheid energie die nodig is om een webpagina te laden door de laadtijden te verlagen. Enkele factoren die hierop invloed hebben zijn:

    1. Pagina snelheid
    2. Grootte van de pagina
    3. Core Web Vitals
    4. Text-to-code ratio
    5. Laadtijd van de server

Hoe je deze punten kunt optimaliseren, is uitgebreid beschreven in ons blog over pagespeed optimalisatie. Daarnaast kun je de laadtijd van de server verbeteren door over te stappen naar snellere hosting.

2. Het aantal pagina’s dat bezoekers bekijken op de website

Door kritisch te kijken naar de customer journey en de stappen die bezoekers nemen op je website, kun je het aantal pagina’s dat ze moeten openen (en dus energie kost om te laden) optimaliseren en verminderen. Bouncepercentage, tijd op pagina (ToP), en conversieratio zijn interessante metrics om hierbij te analyseren. Tools zoals Hotjar of de verkenningsrapportages in GA4 kunnen je helpen inzicht te krijgen in de customer journey van jouw website en punten te identificeren die verbeterd kunnen worden.

3. Crawlbaarheid van je website

De crawlbaarheid van een website heeft ook direct invloed op het energieverbruik. Door het crawlen van je website zo gemakkelijk mogelijk te maken voor zoekmachines als Google, wordt er minder energie verbruikt. Enkele belangrijke aspecten om hierbij te optimaliseren zijn:
Zorg ervoor dat zoveel mogelijk URL’s indexeerbaar zijn met een statuscode 200.
Voorkom 400/500 foutmeldingen.
Optimaliseer je crawl budget.

Heb je hulp nodig bij dit probleem?

Heb je hulp nodig bij het verbeteren van de techniek van jouw website? Weet je niet goed waar je moet beginnen of heb je behoefte aan iemand die met je mee kan kijken? Bij Onwise staan we klaar om deze kwestie effectief aan te pakken. Onze deskundige SEO-specialisten zijn toegewijd om je website te optimaliseren en je te begeleiden bij het realiseren van je SEO-doelen. Plan dan vandaag nog een adviesgesprek met ons in en ontdek hoe we samen jouw online aanwezigheid kunnen versterken.

Geschreven door

Benieuwd wat online marketing voor jou kan betekenen?
Neem dan gerust contact op

Onwise beeldmerk
Onwise - We are On it Onwise - We are On it