Wanneer je nieuw bent in het online adverteren, heb je waarschijnlijk al veel nieuwe begrippen langs zien komen. Wanneer we het hebben over het meten van het succes van jouw online campagne, praten we al snel over de Click Through Ratio. Maar wat is de CTR nou eigenlijk?
De CTR is een percentage dat het aantal kliks weergeeft op jouw advertentie, gedeeld door het aantal vertoningen. Heb je bijvoorbeeld een CTR van 0,1%? Dit betekent dat van de 1.000 bezoekers die jouw advertentie hebben gezien, er één iemand ook op de advertentie heeft geklikt.
Hierdoor krijg je een indicatie van hoeveel mensen jouw advertentie zien en hoeveel er ook echt doorklikken naar jouw site. Hierbij geldt vaak hoe hoger het CTR percentage is, hoe beter het resultaat.
CTR geeft inzicht of jouw advertentie aansluit bij de doelgroep. Een klik betekent namelijk voor een interactie met de campagne. Wanneer een bezoeker klikt op jouw advertentie, mag je ervan uit gaan dat hij of zij de advertentie heeft gezien. Door het aantal kliks te bekijken, kan je zien of de doelgroep interesse heeft in jouw advertentie.
Op basis van display adverteren en bannering ligt het gemiddelde CTR tussen 0,09% en 0,1%. Laat je dus niet afschikken door een laag getal. Een percentage van 0,1% lijkt erg laag, terwijl met een CTR van 0,1% de campagne goed gepresteerd heeft.
De CTR kan je eenvoudig zelf uitrekenen. Je hebt bijvoorbeeld een online campagne met 300.000 vertoningen. Na twee weken is er 180 keer geklikt op jouw advertentie. Je deelt dan het aantal kliks door het aantal vertoningen en dit doe je keer 100%. 180 / 300.000 x 100% = 0,06%. Je hebt dan een CTR van 0,06%.
Kliks geven een goed beeld of jouw advertentie aanslaat. Maar een hoog CTR betekent niet altijd dat jouw campagne een succes is. Het ligt hierbij aan het doel wat je stelt. Wil je bijvoorbeeld meer bezoekers trekken naar jouw website? Dan kan je de CTR goed gebruiken om dit te meten. Bedenk voor het starten van een campagne altijd goed wat jouw doel is.
Vragen over het inzetten van CTR? Of wil je graag advies of hulp hierbij. Neem geheel vrijblijvend contact op met Onwise voor meer informatie.
Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!