Artikel door Bram

Black Friday in 2021, hoe ga ik dit als ondernemer het beste aanpakken?

10 maanden geledenLeestijd 5 minuten

Black Friday is steeds populairder aan het worden in Nederland. Per jaar stijgt de omzet van webshops en fysieke winkels met miljoenen euro’s. Dit komt natuurlijk doordat steeds meer mensen de kortingen van Black Friday wel heel interessant vinden. In Nederland waren vorig jaar tijdens Black Friday de online verkopen met 80% gegroeid tijdens Black Friday t.o.v. 2019. Volgens betaalvereniging Nederland was de omzet in 2020 €134 miljoen en was dit in 2019 €106 miljoen. In fysieke winkels viel het tegen maar dit komt uiteraard door corona. Online viel het gelukkig niet tegen, vooral de leeftijdsgroep van 18 tot 25 jaar kocht veel meer online. Black Friday valt dit jaar op vrijdag 26 november en je hebt dan ook nog Cyber Monday. Cyber Monday valt op maandag 29 november. 2 dagen kort achter elkaar waar veel extra verkopen te halen vallen voor jou als ondernemer. Hoe behaal je deze extra verkopen? Wij hebben een aantal tips voor je in huis!

Black Friday in 2021, hoe ga ik dit als ondernemer het beste aanpakken?
Onwise Internet Marketing B.V. » E-commerce » Black Friday in 2021, hoe ga ik dit als ondernemer het beste aanpakken?

1. Wees op tijd met het aankondigen van Black Friday in 2021

Veel bedrijven kondigen Black Friday slechts een of een aantal dagen van tevoren aan. Je kan ook verder van tevoren beginnen met het aankondigen van de deals die er aan komen. Veel mensen weten al wat ze nodig hebben en wat ze aan gaan schaffen tijdens deze dag(en). Als je van tevoren aangeeft welke producten of merken afgeprijsd gaan worden onthouden mensen dit. Mede hierom is het een goed idee om (potentiële) klanten van tevoren te laten weten of je meedoet met Black Friday en op welke manier.

2. Geef je vaste/loyale klanten iets extra met bijvoorbeeld exclusieve deals

Loyale klanten zijn heel belangrijk voor je, dit wil je ze ook duidelijk maken en dus op een bepaalde manier laten zien. Black Friday is hier een perfect moment voor. Je kan de loyale klant unieke kortingscodes of exclusieve deals geven. Ook zou je de kortingen al een dag of aantal dagen eerder kunnen geven zodat ze er als loyale klant een voordeel bij hebben. Dit kan je ook combineren met e-mailmarketing in de vorm van bijvoorbeeld een vroegtijdige toegang tot de deals.

3. Gebruik sociale media

Sociale media staan tijdens Black Friday en Cyber Monday de hele dag op ontploffen. Je kan hierop inspelen door van tevoren posts te bedenken voor de bijbehorende social media kanalen en vervolgens ook in te plannen. Ook zou je gebruik kunnen maken van social media marketing in de vorm van advertenties. (Potentiële) klanten zijn tijdens deze ‘feestdagen’ de hele dag aan het loeren op de verschillende sociale media kanalen. En wat werkt dan beter dan doelgerichte advertenties op de juiste platformen hiervoor.

4. Maak gebruik van e-mailmarketing

Bij tip 2 kwam het al een keer naar voren, e-mailmarketing. E-mailmarketing is een handige manier om al eerder in te spelen op Black Friday. Vaak komen al jouw eerdere klanten of nieuwsbrief geabonneerden in 1 bestand terecht vol met al de e-mailadressen. Dit is dus een tip die je kan combineren met tip 1. Je kan via emailmarketing Black Friday aankondigen met interessante aanbiedingen die gaan komen. Ook kan je via buttons de ontvangers doorverwijzen naar aantrekkelijke landingspagina’s die speciaal ingericht zijn voor Black Friday. Ook is het goed te combineren met tip 2. Aangezien alle ontvangers loyale klanten zijn.

5. Maak gebruik van de juiste influencers

Influencers, wat zijn dat nou eigenlijk? Influencers zijn te vinden op sociale media, deze invloedrijke mensen proberen tegen vergoeding potentiële klanten te beïnvloeden of te overtuigen door jouw product aan te prijzen. Veel mensen zijn hier gevoelig voor. Stel je verkoopt beauty producten, wie is dan de perfecte influencer? Probeer een influencer te zoeken die met haar uitingen dezelfde doelgroep heeft als jij met je producten hebt. Bijvoorbeeld een beautyvlogger met een groot bereik. Of als jij een boek met gezonde recepten verkoopt is een kok met een groot bereik een perfecte influencer hiervoor.

Hulp nodig bij het optimaliseren van jouw webshop met Black Friday & Cyber Monday?

Zoals je wellicht hebt gelezen kan het best veel werk zijn om met Black Friday en Cyber Monday bezig te zijn in 2021, het is dan ook erg ingewikkeld om overal rekening mee te houden. Onwise heeft op veel verschillende vlakken van online marketing specialisten in dienst die jou kunnen helpen in deze situatie! Plan daarom snel een adviesgesprek met een van onze adviseurs in!

Deel dit bericht
Bram

Over Bram

Deze fanatieke sportschoolganger praat je graag bij over de laatste wedstrijd van Manchester City en staat klaar om te sparren over jouw internet marketing campagne.

Internet marketing bureau

Benieuwd wat online marketing voor jou kan betekenen?

Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!

  • Hidden
  • Hidden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.