Meer bezoekers op je website is één ding, meer waardevolle bezoekers een tweede. Succesvolle landingspagina’s spelen een belangrijke rol in het realiseren van die waardevolle bezoekers op je website, ook wel conversie genoemd. Een landingspagina is de pagina waar jouw websitebezoeker ‘landt’, ofwel binnenkomt, naar aanleiding van een zoekactie, affiliate campagne en andere online marketingactiviteit.
Het is daarom belangrijk dat de landingspagina zich op één onderdeel focust en volledig afgestemd is op de online campagne of advertentie waar je bezoeker op geklikt heeft. Door middel van slimme landingspagina’s overtuig je websitebezoekers van jouw product of dienst en zet je hen aan tot actie. Maar hoe richt je zo’n succesvolle landingspagina in? Onwise geeft je 6 praktische en bruikbare tips!
Een gemiddelde bezoeker weet binnen enkele seconden of de landingspagina relevant voor hem of haar is. Het is daarom belangrijk dat de bezoeker in één oogopslag ziet dat hij of zij op de juiste plek is beland. Rommel en ruis zijn je vijand; de meest succesvolle landingspagina’s hebben een simpel, opvallend en navigeerbaar ontwerp.
Zorg voor zo min mogelijk afleiding, hierdoor kunnen je bezoekers zich focussen op de belangrijkste call-to-action.
Over die call-to-action gesproken: kies één helder geformuleerde boodschap die aanspoort tot actie. Een goede call-to-action bestaat uit enkele woorden, is actiegericht en heeft een opvallende en afwijkende kleur.
Als je wilt dat bezoekers van jouw landingspagina over gaan tot actie, dan moet je het hen natuurlijk zo gemakkelijk mogelijk maken. Sliders, buttons en contactinformatie moeten snel te vinden zijn, maar ook het gebruik van leesbare lettertypes en heldere, to-the-point teksten is van belang.
Alinea’s met teksten over de specifieke, unieke voordelen van jouw product of dienst werken niet op een landingspagina. Toon ze daarom kort en bondig, bijvoorbeeld door middel van vinkjes, bulletpoints of graphics. Ook reviews, testimonials of logo’s kunnen van invloed zijn op het besluit van je bezoeker, dit wekt immers vertrouwen!
Soms kun je wel denken een hele succesvolle landingspagina te hebben ontworpen, maar blijkt deze totaal niet aan te sluiten op de wensen van je bezoekers. Daarom is het belangrijk dat, zodra een landingspagina geïntegreerd wordt, regelmatig te monitoren. User-tests, zoals A/B tests, geven je veel inzicht in hoe je het ontwerp van je landingspagina aan kunt passen voor langdurig succes!
Vul de website scan in en ontdek of je website klaar is voor online succes!